Kondenserad naturgas utvinns i Persiska viken i fältet South Pars, som samägs av Iran och Qatar. Kondenserad naturgas från Qatar används som råvara till svensk diesel. Foto: Wikimedia/Alireza824. Kondenserad naturgas utvinns i Persiska viken i fältet South Pars, som samägs av Iran och Qatar. Kondenserad naturgas från Qatar används som råvara till svensk diesel. Foto: Wikimedia/Alireza824.

Två tredjedelar av bensinen i Sverige har okänt ursprung

År 2023 hade 64 procent av den fossila bensin som användes i Sverige okänt ursprung. Andelen fossil diesel med okänt ursprung var 48 procent. Hur mycket fossil energi från Ryssland eller Iran som når Sverige är okänt eftersom vissa bränslebolag redovisar fossilt ursprung, andra inte. Ursprungsdeklarationen hos OKQ8 är felaktig, menar Gröna Mobilister.

Det saknas system för att spåra fossil energi till dess källa. Gröna Mobilister har länge påtalat behovet av att på EU-nivå införa ett sådant system som liknar systemet för spårning av bioenergi. På försommaren 2024 publicerade föreningen rapporten ”Spårning och ursprungsmärkning av fossil energi – vad gör politikerna, vad vill industrin?”

Tillsammans med rapporten publicerades debattartikeln ”Vi måste kunna välja bort skurkstatsolja”.

Alla drivmedelsleverantörer ska varje vår rapportera information om föregående års försäljning till Energimyndigheten. De ska dessutom redovisa klimatpåverkan, råvaror och dessa råvarors ursprungsländer som konsumentupplysning på sina webbplatser enligt systemet för miljöinformation om drivmedel. Gröna Mobilister har nu börjat att sammanställa dessa uppgifter till sin årliga rapport Drivmedelsfakta, som publiceras senare i höst.

Trots att ämnet var högaktuellt efter Rysslands invasion av Ukraina undvek Energimyndigheten, enligt Gröna Mobilister, att förra året att publicera de inrapporterade uppgifterna om ursprunget till de fossila drivmedlen som såldes i Sverige år 2022.

Anledningen menar Gröna Mobilister är att några företags redovisningar var bristfällig vilket försämrade tillförlitligheten hos insamlade data.
– Ungefär 30 procent av de fossila drivmedlen rapporterades ha okänt ursprung utanför EU och EES, men för vissa drivmedel där ursprunget rapporterades vara känt hade råvarans ursprungsland blandats ihop med inköpslandet för färdig bensin eller diesel, skriver Gröna Mobilister.

Energimyndigheten har i år förbättrat granskningen av företagens rapportering av de fossila drivmedlen. Myndigheten har dessutom gjort en stor förbättring när det gäller hur den insamlade informationen presenteras för allmänheten genom att ha sjösatt ett interaktivt verktyg där den intresserade kan hämta mycket mer information än tidigare om både fossila och förnybara drivmedel.

På grund av den strängare kontrollen av leverantörernas rapportering har andelen fossil bensin och diesel med okänt ursprung hoppat upp från 30 procent år 2022 till 54 procent år 2023.
– Alla kända fossila råvaror år 2023 utgjordes av råolja, förutom de fyra procent av dieselns kända råvaror som kom från Qatar. Denna fraktion bestod av kondenserad fossil naturgas, skriver Gröna Mobilister.

Sedan den 1 oktober 2024 måste varje enskild drivmedelsleverantör redovisa ursprungsländerna till de drivmedel de sålde 2023 på sina webbplatser. De fem största leverantörerna av bensin och diesel i Sverige uppfyller detta krav. Det handlar om Circle K, OKQ8, Preem, St1 och Qstar. (Tankstationer med namnet Ingo tillhör Circle K, Shell tillhör St1 och Tanka tillhör OKQ8.)

Inget av dessa företag redovisar, enligt Gröna Mobilister, Ryssland som ursprungsland till någon bensin och diesel de sålde i Sverige år 2023. Preem och St1 raffinerar egen bensin och diesel av råolja de köper på världsmarknaden och kan därför med stor trovärdighet säga varifrån de fossila råvarorna kommer. Qstar köper merparten av sin bensin och diesel av Preem och St1 och kan också erbjuda trovärdig ursprungsdeklaration av sina fossila råvaror.

Det är svårare för Circle K och OKQ8 att redovisa det fossila ursprunget eftersom de importerar färdig bensin och diesel och det saknas system för spårning genom distributionsledet. Dessa företag uppger att de har fått besked från sina leverantörer att rysk olja inte används i den bensin och diesel de köper in. Gröna Mobilister har ingen anledning att betvivla uppriktigheten i dessa påståenden, men det är oklart vad löftena är värda eftersom det saknas system för spårning av fossil energi till dess källa.

Om man vill veta vad Gröna Mobilister menar att man kan dra för slutsatser av detta, kan man läsa hela artikeln här.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-24 12:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Drivmedelsbolag Drivmedelsredovisning Gröna Mobilister