Det innovativa EcoDuo-konceptet har nu gått in i en ettårig testfas för kombinerad väg-järnvägstransport i Tyskland. Ekipagen är en ny typ av långa lastbilskombinationer som består av en dragbil och två vanliga semitrailers, som är sammankopplade med en dolly.
Med en total längd på 31,70 meter är EcoDuo tänkt att ersätta två konventionella lastbilar och flytta mer gods från väg till järnväg.
I Sverige är långa kombinationer dock inte särskilt nytt och här står det klart att dessa transporter fungerar alldeles utmärkt. Även i Storbritannien har man öppnat upp för långa transporter. Kanske följer resten av Europa med?
Projektledaren TÜV Rheinland spelar en central roll i pilotprojektet. Företaget utarbetade en rapport om säker drift som var nödvändig för undantaget från Niedersachsen State Authority for Road Construction and Transport. Experter från TÜV Rheinland kommer att följa fordonskonceptet under testfasen, installera mätteknik och samla in och utvärdera förbruknings- och lastdata. En slutrapport kommer att sammanfatta resultaten och bedöma lämpligheten av EcoDuo för dagligt bruk.
Det tysk-spanska pilotprojektet, som leds av Association of the Automotive Industry (VDA), syftar till att bevisa att EcoDuo möjliggör säker drift och godstransporter med lägre CO2-utsläpp än vanliga lastbilar.
Till skillnad från långa lastbilskoncept som redan har godkänts i Tyskland, är EcoDuos standardsemitrailers kompatibla med common railway ”pocket wagons”, vilket är avgörande för kombinerade transporter.
Under den ettåriga testfasen kommer EcoDuo att pendla mellan VW-fabriken i Wolfsburg och järnvägsterminalen i Lehrte, 70 kilometer bort. I Lehrte lastas semitrailarna på tågvagnar och transporteras till Barcelona där de sätts ihop till en EcoDuo efter en 1 700 kilometer lång tågresa.
Pilottestet är avsett att utvärdera möjligheterna och riskerna med EcoDuo-fordonskombinationen i verklig drift och att fastställa besparingspotentialen på vägen och i terminaldriften.
– Vi vill visa att kraven på regelbunden drift är ekologiskt och ekonomiskt försvarbara och att trafiksäkerheten fortfarande är garanterad, betonar Thomas Quernheim, expert hos TÜV Rheinland.