På bara två år har det skett enorma framsteg när det kommer till laddning av tung trafik. 2022 öppnade Circle K Nordens första laddstation utformad ur ett lastbilsperspektiv vid Vädermotet i Göteborg.
Strax därefter invigdes de första laddarna för tung trafik i Norrbotten, i samarbete med SPGA (Swedish Proving Ground Association), för att underlätta vintertestning av dessa fordon.
När Circle K började den ”laddade” resan fanns det få eldrivna lastbilar ute på vägarna.
Nu har de varit med och möjliggjort omställningen genom att kunna erbjuda laddning från Kiruna i norr till Malmö i söder.
– Det är en viktig milstolpe för oss på vår resa mot ett rikstäckande nätverk, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning tung trafik på Circle K.
Kommande vinter är det alltså möjligt för tung eldriven trafik att köra genom hela Sverige.
Totalt har Circle K öppnat nära 100 laddstationer fördelade på 24 stationer som är noga anpassade för att ge förarna en bra paus under de ca 45 minuter som det tar att ladda batteriet.
Circle K bygger sina laddstationer för lätt trafik utan bidrag, men den snabba utrullningen av laddare för tung trafik hade inte varit möjlig utan stöd via Energimyndighetens elektrifieringspiloter.
– Det är med stor stolthet jag konstaterar att vi hann i mål med precis alla de laddare vi beviljats stöd för inom angiven tidsperiod, det är en enorm laginsats, avslutar Lennart Olsson.
Målsättningen för antal laddstationer för lätt och tung trafik är offensiv och senast 2026 kommer Circle K att ha över 1 000 platser för ultrasnabb laddning. De laddare som nu sätts upp har en kapacitet på 400 kW och inom en snar framtid kommer även megawattsladdare att lanseras.