Vivaro Hydrogen säljs redan på marknaderna för vänsterstyrda fordon (LHD) av Vauxhalls systermärke Opel vilket gör den till den första kommersiellt tillgängliga vätgasbilen.
Baserat på den befintliga helelektriska Vivaro Electric har Vivaro Hydrogen en 45 kW bränslecell och ett 10,5 kWh litiumjonbatteri placerat under framsätena för en räckvidd på cirka 40 mil.
De 5 kilo tunga vätgastankarna kan fyllas på bara fem minuter, ungefär samma tid som krävs för att fylla på ett konventionellt diesel- eller bensinfordon.
Litiumjonbatteriet på 10,5 kWh ger en dynamisk toppeffekt vid behov vid exempelvis start och acceleration. Det säkerställer också att bränslecellen kan köras under optimala driftsförhållanden och möjliggör regenerativ bromsning. Plug-in-förmågan gör att batteriet kan laddas externt vid behov, vilket ger nästan 5 mil extra räckvidd.
Tack vare smart förpackning kräver Vivaro Hydrogen inte kompromissa med utrymmet och erbjuder upp till 6,1 m3 lastvolym och en maximal nyttolast på 1 000 kilo.
Försöket i Storbritannien kommer före lanseringen av Movano Hydrogen somkommer att kunna beställas senare i år och de första leveranser väntas under 2025.
Movano Hydrogene erbjuder en räckvidd på upp till cirka 50 mil och kan tankas på under fem minuter. Elmotorn producerar 110kW (150hk) och har ett maximalt vridmoment på 410 Newtonmeter. Ett 11kWh litiumjonbatteri ger stöd vid start eller acceleration. Systemet möjliggör också att bromsenergi återvinns och matas in i batteriet som elektricitet via elmotorn som fungerar som generator.
Tidigare i år samarbetade Vauxhall med brittiska Ryze Hydrogen för att utveckla infrastrukturlösningar för vätgasladdning för åkerier vilket gör det möjligt för företag att köra vätgasfordon och tanka dem antingen på plats eller vid en tankningsanläggning.