Alla Preems drivmedelstransporter på väg körs nu på HVO100. Foto: Tommy Holl. Alla Preems drivmedelstransporter på väg körs nu på HVO100. Foto: Tommy Holl.

Alla Preems vägtransporter av drivmedel körs nu på HVO100

Sveriges största drivmedelsbolag Preem når nu en ny milstolpe då 100 procent av vägtransporterna av Preems drivmedelleveranser till kunder och stationer i Sverige körs på HVO100.

Skiftet till förnybara drivmedel innebär att transporternas fossila koldioxidutsläpp minskar med drygt 5 900 ton per år i jämförelse med vanlig diesel med sexprocentig reduktionsplikt. Detta motsvarar, enligt Preem, årliga utsläppen från cirka 2 100 nya dieselbilar.

Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges totala klimatutsläpp. Sveriges nationella klimatmål kräver att transportsektorn ska minska sina utsläpp med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010 års nivåer.

Även EU har under de senaste åren infört högt satta mål. För att möjliggöra detta behövs enligt bland andra Energimyndigheten, Naturvårdsverket och Trafikverket, stora insatser för att öka andelen flytande förnybara drivmedel.

Preem var först i Sverige med att börja producera HVO100. Nu tar bolaget nästa steg när 100 procent av transporterna av Preems drivmedel kör på HVO100.
– Jag är stolt över att vi nu använder HVO100 i alla våra vägtransporter av drivmedel. Det är viktigt att vi som transportköpare möjliggör omställningen för transportsektorn genom att efterfråga hållbara drivmedel. Genom att arbeta tillsammans som producenter, transportörer och transportköpare kan vi minska de fossila koldioxidutsläppen från transportsektorn och närma oss de nationella klimatmålen, säger Thom Sandell, chef för Preems produkt- och tjänsteerbjudande.

I dag används cirka 50 tunga fordon för att transportera Preems bränslen. Transporterna sker från depåer runtom i Sverige till stationer och företagskunder över hela landet. Enligt Preems egna beräkningar minskar övergången till HVO100 de fossila koldioxidutsläppen med drygt 5 900 ton per år jämfört med om man hade använt diesel enligt nuvarande reduktionspliktsnivån på sex procent.

Det motsvarar de årliga utsläppen från cirka 2 100 nya dieselbilar, baserat på en genomsnittlig körsträcka för ett dieselfordon på 1 426 mil per år och en förbrukning på 0,63 liter per mil.

Avslutningsvis säger Thom Sandell att de fossila klimatutsläppen måste minska här och nu.
– Ju längre vi väntar, desto dyrare och mer utmanande blir omställningen. Genom att använda den förnybara dieseln HVO100 kan transportsektorn redan i dag börja fasa ut fossila bränslen genom att byta drivmedel, säger han.

Preem erbjuder HVO100 till både företag och privatbilister på sina stationer runt om i landet. Dessutom bedriver företaget bulkförsäljning till företag vilket gör det möjligt för fler att byta ut fossila drivmedel mot förnybara alternativ.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-28 08:01
Kategori: Nyheter
Taggar: Drivmedelstransporter Hållbara transporter HVO100 Preem Thom Sandell