Fredagen den 8 november valdes Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, till ordförande i International Road Transport Unions (IRU) passageraravdelning. IRU är den globala organisationen för vägtransporter och är delad i två avdelningar, en för gods och en för passagerartransporter.
IRU CPT, som är passagerardelen, sköter också på uppdrag av EU-kommissionen den sektoriella sociala dialogen för buss- och kollektivtrafik inom EU. Ordförande där är sedan i juni Sveriges Bussföretags förhandlingschef Linn Sidén.
Anna Grönlund känner sig hedrad av att av kollegor i hela världen bli vald att företräda den globala bussbranschen. Hon har varit vice ordförande för IRU CPT i ett antal år och tycker det ska bli inspirerande att få axla ansvaret fullt ut.
På europeisk nivå kommer hon driva IRU:s arbete tillsammans med sin kollega Linn Sidén i hennes roll som ordförande för den sektoriella sociala dialogen.
– Vi har ju redan ett gott samarbete i vår svenska organisation och nu tar vi det vidare till Europa. Tillsammans skapar vi en bra plattform för våra svenska medlemsföretag att lyfta sina branschfrågor till EU-nivå, säger Anna Grönlund.
IRU CPT är en stark röst för busstrafiken framför allt i EU. Organisationen har huvudkontor i Genevé, men också ett stort kontor i Bryssel varifrån mycket av buss- och taxibranschens påverkansarbete gentemot EU sköts.
Medlemmar i IRU är traditionellt de nationella bransch- och arbetsgivarorganisationerna i respektive land, från hela världen. I Sverige är Sveriges Bussföretag utpekad som företrädare för den svenska bussbranschen.
Då svensk buss- och kollektivtrafik i ett antal avgörande frågor regleras från Bryssel är den svenska möjligheten att påverka EU:s organ viktig för branschen. Just nu pågår exempelvis förhandlingar om EU:s körkortsdirektiv, en lagstiftning som bland annat reglerar villkoren för att få bli bussförare.
Hela den europeiska bussbranschen saknar i dag bussförare och krångliga samt otidsenliga regelverk försvårar möjligheten att utbilda bussförare för kollektivtrafikens behov. Bara i Sverige behöver 8 100 bussförare rekryteras till år 2025 och var tredje bussförare är i dag över 60 år.
Dessutom är det EU som beslutar om upphandlingsregler, fordonskrav, passagerarrättigheter och ett antal andra för bussbranschen avgörande rättsområden.
– I min roll som ordförande för den sektoriella sociala dialogen har jag möjlighet att föra fram Sveriges röst i de frågorna, säger Linn Sidén.