Det är bland annat ekipage som detta som EU:s medlemsstater inte kan enas om. Foto: DB Schenker. Det är bland annat ekipage som detta som EU:s medlemsstater inte kan enas om. Foto: DB Schenker.

Annonsexempel – Sticky botten

Det ungerska EU-ordförandeskapet kommer inte att slutföra arbetet med att revidera direktivet om lastbilars vikter och dimensioner. Ansvaret kommer därför att lämnas över till det polska ordförandeskapet nästa år. Dröjsmålet kan påverka transportindustrin och fordonstillverkare negativt.

Ungerns biträdande transportminister Nándor Csepreghy har förklarat att det ungerska ordförandeskapet i EU:s råd inte kommer att kunna slutföra direktivet om vikter och dimensioner för tunga lastbilar.

Detta beror enligt Csepreghy på att medlemsstaterna inte är beredda att nå en överenskommelse nu i slutet av 2024. Den 7 oktober, i början av EU-parlamentets nya mandatperiod, röstade TRAN-utskottet (transportutskottet) för att inleda interinstitutionella förhandlingar.

EU-kommissionens åtta veckor långa samrådsperiod som började den 13 juli har förlängts till slutet av detta år. EU-kommissionen kommer att sammanställa en sammanfattning av alla inkomna yttranden och lägga fram dem för EU-parlamentet och rådet som underlag för lagstiftningsdebatten. Det kommer dock inte att ske förrän nästa år då det polska ordförandeskapet i EU-rådet inleds.

Revideringen av dessa regler har gått långsamt och under tiden måste både transportindustrin och lastbilstillverkarna avvakta med investeringar och förändringar.

I juli 2023 lade kommissionen fram ett paket med tre förslag för att främja grönare godstransporter inklusive ett för att revidera direktivet om vikter och dimensioner.

Förslagen syftar till att uppmuntra användningen av utsläppsfria lastbilar genom att tillåta dem att överskrida standardviktgränserna och att förtydliga regler för gränsöverskridande användning av tyngre och längre fordon mellan länder där sådana fordon är tillåtna.

Andra mål inkluderar att främja intermodala transporter, förenkla administrativa förfaranden och förbättra efterlevnaden.

Trots ansträngningar under det belgiska ordförandeskapet mellan januari till juni 2024, nåddes ingen konsensus i dessa frågor. Detsamma gäller även ändringar av direktivet om kombinerade transporter och om lastbilars vikter och dimensioner.

Revideringarna hamnat i ett avstannat, i det närmaste låst läge och rör sig inte alls framåt, något som kan komma att få konsekvenser inte minst för den tidigare nämnda transportindustrin och för fordonstillverkare.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-08 09:50
Kategori: Demo
Taggar: EU EU-kommissionen Fordonslängder Fordonsvikter HCT Intermodala Transporter TRAN-utskottet Vägtransporter