Koncernchefen Martin Lundstedt, snart inne på sitt tionde år på AB Volvo, och chefen för Investor Relations Johan Bartler med en analytiker på plats i Virginia. Foto VTNA Koncernchefen Martin Lundstedt, snart inne på sitt tionde år på AB Volvo, och chefen för Investor Relations Johan Bartler med en analytiker på plats i Virginia. Foto VTNA

Besked från Volvos kapitalmarknadsdag: Dieselmotorn åter till heders

Inför aktieanalytiker, investerare och finanspress så framförde under torsdagen Volvos koncernledning med Martin Lundstedt i spetsen sitt framgångsbudskap med stor självtillit. Bland annat är det tänkt att den sammanlagda marknadsandelen för Volvo och Mack i Nordamerika ska öka till 25 procent från dagens 15 procent.
Volvos nya VNL-modell ska bidraga till detta. Från Mack, som nästa år firar sitt 125-årsjubileum, kommer om dessutom en helt ny fjärrbilsmodell.

Problemet för Volvo är att de övriga tillverkarna har samma ambitioner, vilket också påpekades under den avslutande frågestunden. Konkurrenterna, Daimlerägda Freightliner, PACCAR med Kenworth och Peterbilt samt International Trucks som ägs av TRATON – där även MAN, Scania och brasilianska VW Caminhões e Ônibus ingår – kommer alla att göra vad de kan för att inte tappa sina marknadsandelar. Det är kniven på strupen, spännande fortsättning är alltså att vänta!

Den direktsända kapitalmarknadsdagen från Volvos lastbilsfabrik New River Valley, NRV, i Virginia, gav också klart besked. Övergången till elektrifierade lastbilar går betydligt långsammare än vad branschen räknat med. Därför garderar Volvo sig nu med fortsatt utveckling av ICE-motorer (internal combustion engines).

I klartext vår kära Otto-motor. Dock med förbehållet att de helst ska köras fossilfritt, det vill säga på antingen biogas eller vätgas. Lars Stenqvist, Volvos teknikchef, var mycket tydlig på den punkten.

Trots att Volvo står för hälften av alla eldrivna lastbilar som säljs i USA och hela 70 procent i Europa har det handlat om väldigt litet antal bilar, mindre än två procent av hela försäljningen. Den absoluta majoriteten av nysålt drivs alltså fortfarande med förbränningsmotorer (ICE).

Det finns nämligen inget mer tvingande än att det stora flertalet av kunder visar ett ointresse för att investera i en betydligt dyrare eldriven lastbil. Detta, hur tekniskt avancerad den än är och alla glödande pressreleaser till trots. Något som Volvo nu har insett.

Vd Martin Lundstedt var emellertid förvissad om att elektrifieringen trots allt är något som kommer stort. När det väl sker är Volvo förberedda med en attraktiv produktportfölj och med kompetens och kapacitet att framställa batterier.

Temat var ”Volvo växlar upp för fortsatt tillväxt”. Längden till trots, över tre timmar i sträck, förlorade presentationerna sällan fokus eller tempo. För den lastbilsintresserade dessutom finns ett högt underhållningsvärde. Kommunikationsdirektören Kina Wileke var lysande som moderator. En repris av sändningen kan ses här.

De som ska göra jobbet att gå från 15 till 25 procents marknadsandel: Volvos Nordamerikachef Peter Voorhoeve och Mackchefen Stephen Roy. Foto VTNA
Konferensen ägde rum i Customer Center, som invigdes sommaren 2017. Den runda byggnaden intill New River Valley-fabriken i Virginia. Efteråt så vankades det fabriksvisning och lastbilskörning för gästerna. Foto: VTNA
Den helt nya VNL-modellen blir avgörande i marknadsansträngningarna. Foto: VTNA

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-15 15:01
Kategori: Nyheter
Taggar: Ekonomi Traton Volvo