Koncernkollegan Renault Trucks vill tydligen inte vara sämre. För även fransmännen uppger nu att deras eldrivna lastbil E-Tech T kommer i en ny version som också den ska klara 60 mil på en laddning, men Volvos lastbil får ett försprång för enligt Renault kommer den nya långkörande versionen ut på marknaden först 2026, alltså året efter Volvo.
I mycket verkar det handla om samma förändringar som kommer till Volvo FH Electric. Precis som Volvo beskriver Renault att den uppdaterade versionen av E-Tech T får en ny och mindre drivlina. Volvo beskriver också den nya drivlinan som mer energieffektiv.
Genom det skapas plats för ytterligare ett batteripaket som ger lastbilen den ökade räckvidden. Hur stor den totala batterikapaciteten blir har inte sagts, men enligt obekräftade uppgifter handlar det om kring 800 kWh.
– Vi tror att en räckvidd på 600 km på en enda laddning, i kombination med utvecklingen av offentliga nätverk för laddningsinfrastruktur till 2026 – särskilt genom vårt joint venture Milence, kommer att göra det möjligt för oss att uppnå den paritet med diesellastbilar som våra kunder förväntar sig, säger Emmanuel Duperray som är chef för eldrift hos Renault Trucks.
Vad som inte nämnts av varken Volvo eller Renault är om de uppdaterade lastbilarna kommer få stöd för så kallad megawattladdning, MCS. Med det kan lastbilar ladda med en effekt på över 1 000 kW för korta laddstopp. Tekniken väntas spela en viktig roll i övergången till eldrift för transporter och bland annat Tesla Semi och Mercedes eActros600 är förberedda för MCS.