Lastbilschaufförer står i dag inför komplexa uppgifter inklusive att inte bara leverera varor och hantera lastning och lossning utan också att hantera dokumentation och säkerställa efterlevnad av bestämmelser om arbetstider, gränsövergångar, färdskrivare och elektroniska fraktsedlar.
Digitala lösningar förenklar dessa skyldigheter med integrerade molnbaserade verktyg och mobilappar vilket gör förarnas dagliga uppgifter mer hanterbara och mindre stressande.
Att hantera vägtullar i flera länder är en betydande del av långdistanstransporter vilket ofta kräver att förare stannar och köper vinjetter eller vägtullskort. Girtekas digitala vägtullsystem tillåter förare att köpa och validera vägtullar via mobila enheter och det minskar restiden med cirka 10 minuter per resa.
Som exempel tar Darius Olechnovič, Telematics Team Lead på Girteka ett exempel.
– Våra chaufförer kan spara upp till 20–30 minuter när de kör från Estland till Nederländerna eller Storbritannien genom att köpa nödvändiga behörigheter och vägtullar via en mobilapp. I vår flotta på 6 000 lastbilar resulterar detta i avsevärda tidsbesparingar som hjälper oss levererar varor snabbare och bibehåller en konkurrensfördel, säger han.
Girteka uppdaterar kontinuerligt information om parkeringsplatser över hela Europa organiserade efter fördefinierade säkerhetskategorier. För närvarande innehåller deras databas cirka 600 säkra parkeringsplatser, lättillgängliga för förare via GPS.
– Appen varnar också förare när de närmar sig ”svartlistade” parkeringsområden vilket gör det möjligt för dem att undvika risker och skydda last och tillgångar, säger Dainius Augutis, avdelningschef för transportfunktionen på Girteka.
Bränslehanteringen har också utvecklats. I stället för att förlita sig på fysiska bränslekort utför chaufförer på Girteka cirka 60 procent av bränsletransaktionerna digitalt vilket minskar riskerna relaterade till förlorade kort eller PIN-koder. För förare som får problem med exempelvis en trasig telefon, ger en SOS-supportlinje dem tillgång till bränslekoder och det säkerställer en kontinuerlig service.
Hos Girteka ser man hur digitala verktyg får förarna att känna sig mer stöttade.
– I dag använder över 95 procent av vår flotta förarens mobilapp och det gör att de kan fokusera på att köra säkert och effektivt samtidigt som de minimerar fel, Dainius Agutis.
Girtekas adoption av digitala verktyg ligger i linje med en bredare branschtrend där logistikföretag i allt högre grad integrerar digitala lösningar för att stödja förare och förbättra operativ effektivitet.
Girteka menar dock att man sticker ut genom att kombinera telematik, mobilappsfunktioner och hållbarhetsfokuserade initiativ i stor skala vilket de säger sätter ett riktmärke för digital transformation inom logistik.