Utanför Tel Aviv laddas bussarna sladdlöst. Foto: Electreon. Utanför Tel Aviv laddas bussarna sladdlöst. Foto: Electreon.

Electreon: ”Sladdlös laddning har obegränsade möjligheter”

Måste laddning på vägar synas? Måste laddning i vägbanan utgöra eventuella risker för andra utsatta trafikanter? Måste laddinfrastruktur vara oerhört dyr? Detta är bland de frågor Electreon ställde sig och skapade sedan sin egen, sladdlösa laddningsprodukt. ”Sladdlös laddning har obegränsade möjligheter”, säger Electreon.

I december 2023 kunde Electreon framgångsrikt slutföra konstruktionen av en trådlös laddningsterminal på en bussdepå som markerar en världsnyhet inom innovativ laddningsteknik. Det kommersiella projektet levererades till Electra Afikim, en stor kollektivtrafikoperatör i Israel utanför Tel Aviv.

Oren Ezer, vd för Electreon, är entusiastisk över projektet och de är glada över att för världen ha lanserat den första trådlösa laddningsterminalen med 32 laddplatser av detta slag. Den trådlösa laddningen möjliggör effektiv drift, kostnadseffektiv och utrymmesbesparande laddning för kollektivtrafikbussar i en livlig stadszon.

Electreon skötte hela terminalprojektet början till slut, innefattande elektrisk infrastruktur, erforderliga godkännanden och anläggningsarbeten.

Företaget implementerade också sin avancerade laddningsmjukvaruplattform för att fjärrstyra och övervaka trådlös laddning av fordonsflottan vid terminalen.

Electreon samarbetade i detta med tre internationella busstillverkare som valdes ut av kunden, Electra Afikim, HIGER, Ankai och Sunwin. Du kan läsa om projektet här.

Att skapa en smartare laddinfrastruktur är något även Sverige arbetar med. Frågor som hur personer med elfordon som bor i flerfamiljshus ska kunna ladda effektivt och när laddurtaget på fordon sitter på olika platser – hur ser det då ut på lastbilsparkeringar om laddstolpar sätts upp på exempelvis lastbilsparkeringar?

I Sverige har vi vanligtvis laddstationer med sladd. Vi har testprojektet mellan Gävle och Sandviken med överliggande laddning för lastbilar och så har vi på några orter tester av laddning via en skena i vägbanan.

Vi kontaktar Maher Kasskawo som är arbetar med affärsutveckling hos Electreon och befinner sig på det svenska kontoret som är ansvarigt för hela Norden. Han berättar att Electreon startades under 2013 och har i dag kontor i USA, Tyskland, Kina och Frankrike och håller på att etablera kontor i Japan.

Med hänvisning till projektet i Israel, pekar Kasskawo på att i Sverige är de flesta elektrifierade bussdepåerna kabelladdade. Kablarna är tunga och att i många fall finns bussens ladduttag i ett läge där det inte är ergonomiskt för föraren att plugga in kabeln.

Operativt är också slitaget en faktor att ta hänsyn till, säger Kasskawo vidare.
– Operativt är också slitage en väldigt vanlig fråga där kablar behöver bytas för att de tappas i backen eller helt enkelt slits i kontaktytorna som överför energi med reducerad prestanda som resultat, säger Kasskawo och tillägger att allt handhavande och slitage försvinner helt och hållet med ett trådlöst system.

I Sverige har Electreon kontakt med olika flottoperatörer för att nå ut till dem och deras depåer för laddning vid kajplatser eller liknande. Ännu har dock ingen i Sverige nappat, men intresset finns och det pågår pilotprojekt i flera länder.
– Tekniken upplevs fortfarande av många som ganska ny på marknaden, men allt fler flottägare börjar se nyttan av tekniken nu när de får uppleva utmaningarna med laddning vid större och komplexa elektrifieringar, säger Kasskawo.

Om vi ser framåt i tiden, vilka möjligheter har Electreons sladdlösa laddning?
– Den går att rulla ut på vägar för laddning under färd som en elväg och man kan även installera parkeringsplatser utmed gator med trådlös laddning utan att påverka närmiljön negativt i utseende och fortfarande ha samma rutiner för vägunderhåll och när man parkerar skulle man kunna betala parkeringsavgiften och laddningen via exempelvis en app, säger Kasskawo.

Detta kan möjliggöra attraktiv laddning för personer som bor i flerfamiljshus utan att det måste vara en laddsladd inblandad. Fordonet blir automatiskt ansluten till laddaren när man placerar sig ovanför laddinfrastrukturen i marken utan att föraren behöver göra något handhavande.

Hur ser kostnaden ut för att skapa dessa sladdlösa laddplatser?
– Eftersom det inte finns några fysiska kontaktytor är tekniken operativt billigare än de flesta andra tekniker och enligt min uppfattning har många andra tekniker oattraktiva inslag visuellt, säger Kasskawo och tillägger att den överliggande trådladdningen exempelvis endast är tillgänglig för tung trafik.

Busstrafiken är en bra ingång för pilotprojekt då rutterna är förutsägbara.
– Vår teknik öppnar för alla fordon som har ett litiumjonbatteri i sig och därför är tekniken kompatibel med majoriteten av alla elfordon, säger Kasskawo, men tillägger att teknikens hårdvara för att kunna ladda i dag skiljer sig mellan tunga och lätta fordon eftersom installationsutrymmet är olika.
Tekniken i vägen är dock densamma varför sladdlös laddning inte kräver särskilda sträckor för olika fordonsslag.

Varifrån får era laddplattor/laddvägar ström ifrån?
– Det går att hämta ström från vanliga nätstationer, men även från energilager, säger Kasskawo.
Electreons lösning påverkar inte vägunderhåll och skapar inga risker för mer exponerade trafikanter som exempelvis motorcyklister.

Fokus för Electreon har hittills legat mycket på den tunga sidan och Kasskawo nämner en upphandling av elväg mellan Hallsberg och Örebro. En upphandling som främst handlar om vilken teknik som ska upphandlas.
– Vår förhoppning är att Trafikverket ska formulera sin upphandling på ett sätt som gör att det resulterar i valet av den bästa möjliga lösningen med fokus på funktion, säkerhet, totalkostnad och potential, avslutar Maher Kasskawo, Electreon.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-29 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Electreon Elektrifiering Elväg Maher Kasskawo Sladdlös Laddning