Under två års tid har Hestra Åkeri tillsammans med Volvo utvecklat en biogaslastbil med kran anpassad för att köra timmer i skogen. Rundvirkesbilen kommer främst köra för Sveaskog och Sydved som båda är med och stöder satsningen.
– Transporter står för en stor del av skogsbranschens totala koldioxidutsläpp. För att lyckas ställa om till ett hållbart skogsbruk är det av stor vikt att vi hittar lösningar för att minska det fossila avtrycket. Tack vare projektet har vi tillsammans med Hestra och Sydved möjlighet att vara med och följa och driva utvecklingen av biogas för skogsbruket, säger Anna Ahlin, teknikspecialist, Sveaskog.
En stor del av arbetet för att få fram en rundvirkesbil på biogas har handlat om att konstruktionsmässigt få plats med krypväxel tillsammans med biogastankar.
– I en rundvirkesbil som går på biogas är krypväxel en förutsättning för att kunna starta ett tungt ekipage på skogsvägar. Tack vare det arbete som har gjorts, har vi nu möjlighet att ha rundvirkesbilen i ordinarie flöde. Som transportörer känner vi ett stort ansvar för att vara en del av utvecklingen och bidra till omställningen mot fossilfria transporter, säger Patrik Lindgren, Hestra Åkeri.
– Biogas kommer vara ett av flera alternativ till fossila drivmedel som det kommer vara mycket intressant att följa utvecklingen kring de närmaste åren. Med en bra räckvidd och ett nät av tankstationer som förtätas kommer det vara ett konkurrensmässigt alternativ, säger Anders Westström, inköpsansvarig transport på Sydved.
Rundvirkesbilen kommer att köras i Jönköping, Värnamo och Varberg med virkesleveranser främst på uppdrag av Sveaskog och Sydved.