Med leveranskedjor som står för en stor del av företagens totala utsläpp, upp till 90 procent i vissa fall, kan en omläggning av en betydande del av transporterna till järnväg i hög grad påverka koldioxidavtrycken.
Ett exempel är ett stort kosmetikaföretag som bestämde sig för att flytta upp till 80 procent av sina högvärdiga godstransporter till järnvägsnätet. Genom att transportera upp till 1 500 fullastade släp, först 2022, uppnådde företaget en betydande 80-procentig minskning av utsläppen jämfört med traditionella vägtransporter.
Det här fallet, eftersom majoriteten av lasterna transporterades via järnväg, krävde exakt samordning med kunden för att planera både lastning och lossning. Tidsluckor fastställdes för att passa produktions- och leveransscheman med kännedom om behovet av smidiga övergångar mellan järnväg och väg.
Internt samarbetade planeringsteam med kunden för att hantera varje steg och anpassade resurser för att passa järnvägstransportkraven. Detta samskapande tillvägagångssätt optimerade logistiken vilket möjliggjorde leveranser i tid med minimala förseningar.
Ett annat exempel från livsmedels- och dryckessektorn var att optimera både början och slutet av transportprocessen för att minska utsläppen. På grund av nätverksbegränsningar valde företaget en kombinerad transportmetod med både järnvägsnätet och HVO-drivna lastbilar för leverans till och från tågterminaler.
Resultaten var imponerande.
– Vi var tvungna att närma oss detta på ett annat sätt eftersom hela leveranskedjan inte kunde täckas enbart av intermodala transporter. Men eftersom våra lastbilar var kompatibla med alternativa bränslen som HVO, använde vi det här alternativet för att hantera transporten till och från järnvägsterminalen. Resultatet blev en minskning av utsläppen med 90 procent enkelt kunde konstateras, säger Larisa Senkevičienė, Intermodal Business Development Manager hos Girteka.
Det är lätt att tro att intermodala lösningar inte är lämpliga för alla typer av last. Nyckeln ligger dock i att ha rätt tillgångar och en kombinerad lösning. Till exempel har Girteka en flotta av temperaturstyrda trailers fullt utrustade med sensorer och telematiksystem.
Girteka tar ett exempel från en av de stora inom glassproduktion som transporterar vi gods via järnvägsnätet från Tyskland och Nederländerna till Spanien. Den kritiska delen av transporten är att säkerställa de rätta förhållandena under transitering eftersom produkten är en av de känsligaste av alla temperaturkontrollerade produkter
– Med digitala övervakningsverktyg och ett dedikerat team spårar vi lasten kontinuerligt, har möjlighet att fjärrstyra på/stänga av eller ställa in temperaturen individuellt för varje släpvagn om det behövs, säger Dainius Augutis, Transportfunktion Supportavdelningschef hos Girteka.
Med ny teknik vinner intermodala lösningar förnyad popularitet. Endast cirka 18 procent av godset transporteras dock via järnvägsnäten, men EU prioriterar utbyggnaden av detta transportsätt.