Det är lätt att tro att HVO i Europa är lika naturligt som i de nordiska länderna, men så är det alls inte. Senast i juli skrev vi om att bland annat Tyskland upptäckt drivmedlet.
HVO behöver visas upp och ett företag som gör det är Girteka Logistics. Nyligen berättade vi om företagets alternativa bränsleprogram de erbjuder sina kunder och Girteka vill fortsätta ”kampanja” för HVO för att få fler länder i Europa att anamma drivmedlet för miljöns skull.
Det är så illa ställt med kunskapen om HVO i Europa att det i Polen, enligt Girteka, i dag endast finns en (1) tankstation som erbjuder HVO. Sätter man detta i perspektivet att Sveriges åkerier arbetar hårt med hållbarhet, kan det kännas som att andra länder kanske behöver pushas framåt i detta mycket hårdare än vad som i dag görs.
Girteka vill sprida kunskapen om HVO och skriver att logistikbranschen är under ökande press att minska sin miljöpåverkan och uppfylla globala mål för utsläpp av koldioxid. Företag kommer snart att behöva rapportera om sina Scope 3-utsläpp som inkluderar logistik och det är känt att det i vissa fall är upp till 90 procent av företagens totala utsläpp.
En av lösningarna för en omedelbar minskning av utsläppen av växthusgaser (GHG) inom transportsektorn är Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) bränsle. Detta förnybara dieselalternativ vinner popularitet på grund av dess förmåga att minska utsläppen samtidigt som det är kompatibelt med dagens moderna lastbilar av Euro 6-standard.
Girteka Logistics fortsätter. HVO är ett andra generationens biobränsle vilket innebär att det är tillverkat av förnybara råvaror som avfallsfetter, vegetabiliska oljor och animaliska fetter. Till skillnad från traditionell biodiesel produceras HVO genom en hydreringsprocess som innebär att råvaror behandlas med väte vid hög temperatur och högt tryck tillsammans med en metallkatalysator. Denna process tar bort syre och producerar kolväten som nära liknar dem i en fossil dieselkälla.
Hydreringsprocessen ger HVO dess särskilda egenskaper. Genom att ta bort syre, svavel, kväve och aromater förbränner HVO renare än traditionell diesel vilket resulterar i mindre utsläpp. Dessutom är HVO kompatibelt med fossil diesel och fungerar utan att moderna motorer behöver byggas om. HVO kan tillverkas av en mängd förnybara råvaror vilket erbjuder betydande flexibilitet vid inköp.
Vanliga råvaror inkluderar:
• Vegetabiliska oljor: Rapsolja, palmolja och solrosolja är bland de mest använda.
• Animaliska fetter: Biprodukter från köttindustrin, som talg, kan också omvandlas till HVO.
• Avfallsprodukter: Använda matoljor (UCO) och andra avfallsmaterial ger hållbara råvarualternativ som stödjer principerna för cirkulär ekonomi.
Flexibiliteten gör det möjligt för producenter att optimera miljöfördelarna med HVO genom att använda lokalt tillgängliga och hållbara råvaror.
HVO erbjuder flera viktiga fördelar som gör det särskilt attraktivt för logistikbranschen. När företag söker sätt att minska sin miljöpåverkan utan större störningar i sin verksamhet, ger HVO:s egenskaper en effektiv lösning.
En av de viktigaste fördelarna med HVO är dess kompatibilitet med moderna dieselmotorer, särskilt de som uppfyller Euro 6-emissionsnormerna. Till skillnad från andra alternativa bränslen som kan kräva kostsamma motormodifieringar eller infrastrukturförändringar, är HVO en färdig lösning att använda.
Detta betyder att kostnader och komplexitet för att använda HVO försvinner och gör det möjligt för företag att uppfylla hållbarhetsmål samtidigt som den operativa effektiviteten bibehålls.
Den främsta anledningen till det växande intresset för HVO är dess förmåga att avsevärt minska CO2-utsläpp tillsammans med andra skadliga utsläpp. Studier har visat att HVO kan minska CO2-utsläppen under hela livscykeln med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel beroende på vilken råvara som används och källan till produktionsmetoder.
Förutom att minska CO₂-utsläppen, minskar HVO även utsläppen av partiklar (PM) och kväveoxider (NOx). HVO kan sänka partikelutsläppen med upp till 80 procent och NOx-utsläppen med cirka 8 procent vilket gör det till ett renare bränsle som hjälper till att förbättra luftkvaliteten, särskilt i stadsområden.
Eftersom HVO är svavel– och aromatfritt förbränns det renare än vanlig diesel. Det resulterar minskat slitaget på komponenter som bränsleinsprutare och avgassystem. Renare förbränning leder också till förlängda underhållsintervaller, minskat motorslitage och längre livslängd för motorolja vilket kan hjälpa logistikföretag att minska de totala underhållskostnaderna. HVO:s prestanda i kallt väder gör det till ett lönsamt alternativ för logistikföretag som verkar i regioner med hårda vintrar.
Girteka menar att HVO fuel är väl lämpat för logistikföretag som vill minska sina kunders Scope 3-utsläpp utan betydande driftstörningar. Dess förmåga att fungera som en direkt ersättning för konventionell diesel tillsammans med dess lägre utsläpp och bättre motorprestanda, gör den till ett attraktivt alternativ för flottor.
Så är HVO en idealisk lösning?
Även om HVO erbjuder många fördelar är dess införande i logistikbranschen inte utan utmaningar. Företag som överväger HVO som en lösning måste vara medvetna om de hinder som följer med att integrera detta förnybara bränsle i sin verksamhet – infrastrukturen.
En annan utmaning är den produktionskostnaden. Hydreringsprocessen som används för att producera HVO är energikrävande och kräver avancerad infrastruktur vilket gör den dyrare än andra biobränslen som första generationens biodiesel. Enligt marknadsanalyser är produktionskostnaderna för HVO cirka 10–15 procent högre än fossil diesel beroende på råvaran och produktionsanläggningens källa.
Kapitalutgifterna för hydreringsutrustning är dessutom betydligt högre jämfört med konventionella biodieselanläggningar. Detta beror på processens komplexitet och behovet av specialiserad utrustning som kan hantera högtryckshydrering. Som ett resultat av detta kan logistikföretag som överväger att använda HVO i stor skala behöva balansera dessa högre kostnader med den långsiktiga hållbarhet och operativa fördelar som det erbjuder.
HVO-produktion är starkt beroende av specifika råvaror såsom vegetabiliska oljor, animaliska fetter och använda matoljor. Tillgången på dessa råvaror är dock föremål för marknadsfluktuationer vilket ögr att priset kan fluktuera. Exempelvis har palmolja, en vanlig råvara, varit föremål för miljömässiga och etiska problem och vissa regioner har förbjudit användningen på grund av dess samband med avskogning.
Som svar på dessa utmaningar vänder sig HVO-producenter alltmer till avfallsprodukter, som använd matolja, för att skapa mer hållbara och motståndskraftiga leveranskedjor. Den övergripande tillgängligheten av dessa avfallsprodukter är dock begränsad, vilket ger upphov till oro för huruvida HVO kan skala upp produktionen för att möta den ökande globala efterfrågan, särskilt eftersom andra sektorer, såsom flyg eller sjöfart, också ser till att minska koldioxidutsläppen med liknande biobränslen.
Regelverket för HVO, särskilt i Europa, är komplext och under utveckling. EU:s direktiv om förnybar energi II (RED II) betonar användningen av andra generationens biobränslen som HVO, men direktivet sätter också restriktioner för användningen av vissa råvaror såsom palmolja på grund av deras indirekta förändring av markanvändningen (ILUC) ) risker. Det innebär en utmaning för HVO-tillverkare som kan behöva anpassa sina leveranskedjor för att följa dessa föränderliga regler. Dessutom kan råvarukonkurrens med andra industrier såsom kosmetika- och oleokemikalier, ytterligare begränsa tillgången på vissa material vilket påverkar HVO-produktionsvolymer och marknadstillväxt.
HVO-marknaden är på en tillväxtbana med en produktionskapacitet som beräknas fördubblas till 2030. Tillväxten drivs av ökande miljöbestämmelser och statliga incitament särskilt i regioner som Europa och Nordamerika.
Även om HVO erbjuder betydande miljö- och driftsfördelar måste dess högre produktionskostnader och utmaningarna med regelverk hanteras. Den snabbt växande marknaden och stödjande regler erbjuder dock betydande möjligheter för logistikföretag att ta till sig HVO och minska sitt koldioxidavtryck.
HVO är ett lovande förnybart bränsle som erbjuder betydande miljöfördelar och som redan används framgångsrikt av företag. Genom att integrera HVO i sina dekarboniseringsstrategier, övervaka tekniska framsteg och anpassa sig till regelförändringar, kan företag positionera sig för långsiktig framgång i en hållbar framtid.