Black Week ingår i säsongen då nätbedragare skor sig. Foto: Bring Black Week ingår i säsongen då nätbedragare skor sig. Foto: Bring

Högsäsong för näthandel – och för nätbedragare

Black Week är i full gång. Det är en vecka då nätbutikerna svämmar över av rabatter. I takt med den ökande näthandeln ökar också de kriminella sin aktivitet på nätet. Brings säkerhetschef tipsar om hur du avslöjar ett bedrägeri.

Bedragarna är både motiverade och skickliga på att manipulera och Bring vill hjälpa till att motverka bedrägerier genom bland annat information.
– Bedrägeriförsöken blir mer och mer avancerade och om du inte är uppmärksam är det lätt att bli lurad. Hos oss på Bring skickar vi aldrig ut sms där vi ber om betalning, säger Tomas Stjernenfall, säkerhetschef på Bring.

Under 2023 anmäldes 238 371 bedrägeribrott vilket är en ökning med 22 procent jämfört med 2022 enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Även om beloppen är små för den enskilda, så är det många som blir lurade.

Under reaperioden är det inte helt ovanligt att ha flera paket på väg.
– En vanlig metod är att bedragare skickar sms eller mejl om att det krävs en åtgärd för att ditt paket ska komma fram. Genom att ladda ner Brings app kan du hålla koll på dina paket och då sker all kommunikation om dina paket via appen, säger Stjernenfall.

Du ska se upp om:
Avsändaren vill att du ska göra något och det är ofta ”brådskande” eller något som kan ”gå fel” om du inte agerar direkt
Du ombeds ange uppgifter som användarnamn, lösenord, kreditkortsuppgifter eller BankID. Att använda sig av digitalt ID är ett vanligt bedrägeriförsök och en verifiering bör alltid initieras av dig själv. Får du upp en okänd förfrågan ska du aldrig identifiera dig
Förfrågan kommer från ingenstans? Väntade du dig inte den här förfrågan är det stor risk att det är ett bedrägeriförsök

Fyra tips för att undvika att bli lurad:
Var skeptisk och lita på din magkänsla. Om något verkar för bra för att vara sant, kan det vara en varningssignal. Om något känns misstänksamt, avbryt och rapportera det till rätt myndigheter om det behövs.
Dela inte personlig information. Undvik att dela personlig information som ditt personnummer, bankinformation eller kreditkortsuppgifter med okända personer eller webbplatser. Var försiktig med meddelanden som ber om personlig information eller som ser misstänksamma ut.
Under reaperioden svämmar internet över av annonser och erbjudanden. Om du inte känner till nätbutiken sedan innan kan du kontrollera deras äkthet och läsa recensioner på nätet.
Förhåll dig till information i app och på hemsidan. Bring skickar aldrig ut sms eller mejl där vi ber om betalning

Om du misstänker att du har fått ett bluffmeddelande ska du inte klicka på några länkar. Radera i stället meddelandet. Om du tror att du har utsatts för ett bedrägeri, rapportera det till din lokala polis, din bank och relevant myndighet.


"Bring skickar aldrig ut sms där vi ber om betalning", säger Tomas Stjernenfall, säkerhetschef på Bring. Foto: Bring.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-27 09:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Bring Nätbedragare Nätbedrägeri Näthandel Paketförsändelser