I ett gemensamt brev har IRU, tillsammans med International Association of Public Transport och European Passenger Transport Operators, uppmanat EU:s beslutsfattare att godkänna viktiga ändringar av revideringen av körkortsdirektivet.
Ändringarna, som föreslås i Europaparlamentets ståndpunkt, är väsentliga för att ta itu med den eskalerande bristen på förare som påverkar kollektivtrafiken och för att göra sektorn mer attraktiv för nya aktörer. Att stödja EU-parlamentets version är avgörande för att tackla dessa utmaningar effektivt.
Den brådskande vädjan kommer när trepartsförhandlingarna fortsätter med betydande konsekvenser för stabiliteten i buss- och busstrafiken i hela EU.
IRU:s EU-direktör för Advocacy, Raluca Marian sade: ”För att komma till rätta med den växande bristen på förare och säkerställa sektorns attraktivitet bör reglerna för minimiålder för professionella bussförare anpassas. Europaparlamentets ståndpunkt ger en realistisk lösning på vår sektors akuta behov. Vi uppmanar parlamentsledamöter att stödja och behålla denna ståndpunkt.”
Marian tillade att man uppmanar också rådet att anta en version som svarar mot vägtransportsektorns realiteter och kritiska behov vilket säkerställer hållbara kollektivtrafiktjänster över hela EU.
De föreslagna ändringarna som lagts fram av EU-parlamentet skulle tillåta unga förare i åldrarna 19 till 21 som har erhållit ett Certificate of Professional Competence (CPC) att köra bussar nationellt utan gällande avståndsbegränsningar. Att häva begränsningen på 50 km skulle göra det möjligt för unga, professionellt kvalificerade förare att arbeta på viktiga rutter vilket stödjer kontinuiteten i tjänsterna och gör sektorn mer attraktiv för nya aktörer.
Kollektivtrafiken är en viktig del av EU:s mobilitetsnätverk i städer och förflyttar över 50 miljarder passagerare varje år. En allvarlig brist på förare innebär en oöverträffad belastning på sektorn.
Det finns över 105 000 obesatta tjänster inom kollektivtrafiken. Med mindre än 3 procent av förarna som är under 25 år och en medelålder på 50, beräknas denna brist överstiga 275 000 obesatta tjänster till 2028. Bristen på förare påverkar redan viktiga transportvägar särskilt i regionala och urbana områden.
Enligt IRU krävs det omedelbara EU-åtgärder för att förhindra omfattande störningar i tjänsterna och se till att kollektivtrafiksystemen förblir motståndskraftiga och tillgängliga för alla.