I slutet av 2023 slutförde Renault Trucks konverteringen av en 12-tons lastbil med förbränningsmotor till ett batteridrivet fordon i samarbete med Novumtech och med ekonomiskt stöd från den franska miljö- och energiförvaltningsmyndigheten (Ademe).
Med denna konvertering, som nu är godkänd för trafik i Frankrike, är tillverkaren inställd på att utvärdera processens ekonomiska, miljömässiga och affärsmässiga lönsamhet.
För att följa gällande regelverk har konverteringen inneburit ett antal processer. Efter att ha slutfört den mekaniska omvandlingen, genomförde Renault Trucks-teamet en serie rigorösa tester vid UTAC, ett Paris-baserat tekniskt godkännandeorgan ackrediterat enligt ISO 17025.
Dessa inkluderade bedömningar av elektromagnetisk kompatibilitet i linje med R100-standarden samt noggranna kontroller av bromssystemets överensstämmelse.
Efter det tekniska godkännandet lämnades en omfattande administrativ dokumentation, som inkluderade detaljerade rapporter om alla utförda tester, in till miljöbyrån, Auvergne Rhône-Alpes DREAL och blev därefter godkända för el-konvertering. Hela konverteringsprocessen, från teknisk fas till homologering, tog två år.
Nu hyrs lastbilen ut av Clovis Grand Paris, Renault Trucks leasingpartner, till Extime som kör transporter för Paris flygplats taxfreebutiker. Den numera elektrifierade lastbilen kommer att användas för skyttelresor mellan Extimes lager och flygplatsen. Med en räckvidd på 250 km är fordonet idealiskt för detta ändamål och stödjer flygplatssektorns engagemang för att minska koldioxidutsläppen.
Detta är ett projekt med både miljömässiga och ekonomiska fördelar eftersom anskaffningskostnaden för ett konverterad lastbil beräknas vara upp till 15 procent lägre än för ett nytt elfordon.
Interiör i den konverterade lastbilen. Foto: Renault Trucks.