Trots stora investeringar är kundnöjdheten fortsatt låg med frustration över fragmenterade system och brist på transparens särskilt när det gäller betalningslösningar och prisinformation. Tesla står dock ut i undersökningen som ett positivt exempel och rankas återigen högst för sina laddstationer.
För tredje året i rad erbjuder Tesla den bästa laddningsupplevelsen i Sverige och utmärker sig även på nordisk nivå. Hastigheten och det omfattande laddnätverket uppskattas särskilt av kunderna.
– Tesla levererar gång på gång och visar att ett tydligt och användarvänligt laddsystem går hem hos kunderna, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex som tillägger att ständigt ligga i topp på kundnöjdhet i flera länder är ett kvitto på att Tesla har förstått vad kunderna efterfrågar.
Prisfrågan har blivit allt viktigare för kunderna i takt med ett tuffare ekonomiskt klimat och laddbranschen är inget undantag, men i en bransch där enkel jämförelse mellan aktörer borde vara självklar är prisbilderna ofta otydliga.
SKI ser att kunderna vill känna sig trygga i sina val och det ställer höga krav på tydlig och transparent kommunikation kring kostnader.
– Vi ser en ökad priskänslighet i flera branscher och därför är det viktigt att prisuppgifter är enkla att förstå och jämföra. När informationen är otydlig uppstår frustration, vilket påverkar kundnöjdheten negativt, säger Calle Walmstedt.
En stor källa till missnöje är branschens fragmenterade betallösningar. I jakten på att vinna kundernas lojalitet har många aktörer valt proprietära system som snarare driver missnöje än tillfredsställelse.
Användarna möter en djungel av appar, laddbrickor och olika betalalternativ, något som för många kunder skapar frustration.
– Det här är ett tydligt exempel på när branschens egna intressen ställs över kundens behov av enkelhet. En mer kundcentrerad lösning skulle kunna förbättra nöjdheten avsevärt, avslutar Calle Walmstedt.