Foto: Transportföretagen. Foto: Transportföretagen.

Låg politisk betalningsvilja bromsar omställningen

Hållbarhetsfrågan värderas högt av Sveriges transportföretag, men betalningsviljan hos kunder är så låg att den bromsar investeringar för att ställa om. Samtidigt upplevs inte heller politiskt styrda aktörer vilja betala mer för hållbara transporter trots högt ställda klimatmål. Det är några av resultaten i årets hållbarhetsrapport från Transportföretagen.

Transportnäringen tar ett stort ansvar i arbetet för minskade utsläpp, men upplever samtidigt att man förväntas stå med hela kostnaden själv. Det framgår av årets hållbarhetsrapport där branschen ger sin syn på förutsättningarna och möjligheterna för den gröna omställningen.

Åtta av tio av företag i undersökningen uppger att de värderar omställningsarbetet och företagen fortsätter generellt att göra viktiga gröna investeringar. Bland annat är el det drivmedel som flest företag kommer att investera i, eller använda sig av, inom fem till tio år.

Transportbranschen spelar en nyckelroll för att vi ska klara omställningen och att drygt 80 procent av företagen värderar hållbarhetsfrågan visar att de tar ett stort ansvar.
– Samtidigt uttrycks en besvikelse över att politiken varken ger tillräckliga förutsättningar, eller är beredda att dela på kostnaderna för omställningen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Det största hotet mot transportsektorns omställningsarbete ligger ekonomiskt i kundledet. Även om cirka 30 procent anger att det finns ett intresse från kunder att välja hållbara transporter, är betalningsviljan mycket låg. Nästan hälften av företagen uppger att det hindrar dem från att investera i ett elektriskt fordon.

Det är tydligt att omställningen måste gå ihop ekonomiskt. Finns ingen faktisk betalningsvilja för hållbara transporter, kommer företagen som ska ställa om få svårt att göra det.

Transportföretagen ser nu också att den låga betalningsviljan även gäller för politiskt styrda aktörer som kommuner och regioner.

Väljer dessa att inte premiera hållbara transporter i upphandlingar utan alltid går efter lägsta pris, står företagen ensamma kvar med notan för omställningen.
– Det är helt orimligt, särskilt då politikerna är de som sätter klimatmålen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Hälften av Sveriges kommuner säger sig ha mål för att fasa ut fossila bränslen och över hälften av dem säger sig ha implementerat Agenda 2020 i sitt arbete. Samtidigt upplever majoriteten av företagen i hållbarhetsrapporten att betalningsviljan hos kunder inom offentlig sektor i det närmaste är obefintlig.

Endast fyra procent uppger att de anser att politiken gett branschen rätt förutsättningar att ställa om, bland annat i frågan om utbyggd laddinfrastruktur.