En av ellastbilarna är en Volvo FL42R med plats för 18 pallar.  Foto: Dachser. En av ellastbilarna är en Volvo FL42R med plats för 18 pallar. Foto: Dachser.

Dachser levererar till hälften med ellastbilar i centrala Stockholm

50 procent av Dachser Swedens leveranser i centrala Stockholm utförs nu med ellastbilar. Ett initiativ till följd av lagkrav från Stockholmsstad och ett första steg i implementeringen av konceptet Dachser Emission-Free Delivery i stadskärnan.

Vid årsskiftet 2024–2025 införs miljözon klass 3 i en del av Stockholm City. Dachser Sweden agerar enligt kraven från lokala myndigheter och i samband med införskaffandet av företagets första ellastbilar lanseras även konceptet Dachser Emission-Free Delivery i avgränsade innerstadsområden i Stockholm.

Hos Dachser säger man att man är redo med rätt fordon på rätt plats till att lagstiftningen träder i kraft.
– Utöver lagstiftningar märker vi av ett intresse från våra kunder som ställer högre krav, dels kring att köpa transportalternativ med lägre påverkan på klimatet, dels kring att de är intresserade av information och statistik om deras transporters klimatavtryck. Det är därför positivt att vi nu får dela med oss angående vad vi gör lokalt i centrala Stockholm för våra kunder, säger Thomas Wennborg, Branch Manager vid Dachser Swedens filial i Stockholm.

Filialens första ellastbilar, en Volvo FL42R med plats för 18 pallar och en Scania 25P med plats för 15 pallar, har rullat på Stockholms innerstadsgator sedan våren 2024. Målet är att till 2025 ska två tredjedelar av transporterna i Stockholms innerstad täckas av elbilar.
– I förlängningen är vårt mål att till 2030 ska alla våra kunder i centrala Stockholm uteslutande erbjudas leverans och hämtning med ellastbil, förklarar Thomas Burström, Operations Manager vid filialen i Stockholm.

Dachser Emission-Free Delivery är ett modulärt koncept där styckegodsförsändelser i avgränsade innerstadsområden transporteras med fordon som av EU-kommissionen definieras som nollutsläppsfordon. Det vill säga ett fordon utan förbränningsmotor eller med en förbränningsmotor som avger mindre än 1 g CO₂/km, fastställt i enlighet med förordning (EG) nr 715/2007 eller ett fordon med en drivlina som avger mindre än 1 g CO₂/km och som inte avger några föroreningar.

För att följa lokala krav och behov anpassar Dachser fordonsflottan som kan bestå av en kombination av batteridrivna lastbilar och elassisterade lastcyklar speciellt utformade för att transportera styckegods.

Konceptet som startade som ett pilotprojekt i tyska Stuttgart, 2018, har succesivt utökat i Europa och till slutet av 2025 kommer transport- och logistikföretaget erbjuda Dachser Emission-Free Delivery i 24 storstadskärnor, där centrala Stockholm är en.

Dachser Emission-Free Delivery erbjuds redan i huvudstäderna för de andra skandinaviska länderna – Köpenhamn och Oslo. Samt för övriga Europa i Berlin, Dortmund, Freiburg, München, Stuttgart, Madrid, Paris, Porto, Prag, Wien och Strasbourg.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-07 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Dazchser Ellastbil EU Miljözon Klass 3 Nollutsläppsfordon Scania Stockholm City Volvo