Långt ifrån alla kvinnor söker sig till vården för att göra regelbundna mammografier för att tidigt kunna upptäcka bröstcancer. Med denna satsning kommer mammografin ut till folket i stället.
Mammobile väcker uppmärksamhet vart den än kommer och det är kanske inte så konstigt eftersom ekipaget med sin rosa färg verkligen sticker ut.
Och det är precis så det är menat – dekalerna stödjer Association Montpellier Hérault pour le Dépistage du Cancer du Sein (AMHDCS), en sydfransk organisation som engagerar sig i kampen mot bröstcancer.
– Tack vare detta ekipage kan vi effektivt nå de kvinnor för vilka förebyggande och medvetenhet är extra viktigt, säger Silvia Loy Morel, organisationens direktör.
Sedan 1990 har AMHDCS förberett, initierat och genomfört mammografier för kvinnor i staden Montpellier och senare i distriktet med samma namn och slutligen i Hérault-regionen. Som en pionjär i Frankrike använder man nu Mammobile som kör i hela Hérault-regionen året runt.
Syftet med kampanjen är att screena kvinnor mellan 50 och 74 år och hittills har AMHDCS genomfört mer än 600 000 mammografier.
Nyckeln är att upptäcka tumörer medan de fortfarande är små vilket är fallet med ungefär hälften av de cancersjukdomar som Mammobile upptäcker. Tidigt upptäckt möjliggör tidig behandling med bättre prognos.
Mammobile uppfyller helt kraven för mammografi och utrustningen som är installerad i trailern använder den senaste generationens digitala bildteknik och genomgår samma kvalitetskontroller som alla andra medicinska anläggningar i Frankrike (universitetssjukhus, allmänna sjukhus, privata sjukhus, radiologi).
Dessutom har föreningen satsat på en IT-lösning för att utvärdera bilderna samt att digitalt arkivera bilderna.