Främst Bayerns premiärminister Markus Söder med Frederik Zohm, MAN styrelseledamot för forskning och utveckling, MAN Truck & Bus vd Alexander Vlaskamp och Michael Kobriger, MAN styrelseledamot för produktion & logistik, samt Markus Wansch, ordförande i företagsrådet av MAN-anläggningen i Nürnberg (från vänster till höger) vid ceremonin för batteriproduktionsanläggningen i Nürnberg. Främst Bayerns premiärminister Markus Söder med Frederik Zohm, MAN styrelseledamot för forskning och utveckling, MAN Truck & Bus vd Alexander Vlaskamp och Michael Kobriger, MAN styrelseledamot för produktion & logistik, samt Markus Wansch, ordförande i företagsrådet av MAN-anläggningen i Nürnberg (från vänster till höger) vid ceremonin för batteriproduktionsanläggningen i Nürnberg.

MAN Truck&Bus firar ny batteriproduktionsanläggning i Nürnberg

MAN Truck & Bus gör övergången till elektromobilitet i snabb följd. Efter en byggperiod på bara ett år har företaget invigt den nya byggnaden för storskalig produktion av batterier för helelektriska lastbilar och bussar på sin Nürnberg-anläggning.

Från april 2025 kommer högspänningsbatterier att tillverkas industriellt i Nürnberg med hjälp av toppmoderna produktionsmetoder på en yta av 17 000 kvadratmeter. Detta kommer att skapa nästan 350 nya jobb för framtiden.

Investeringsvolymen för den nya byggnaden, inklusive investeringar i logistik, infrastruktur, byggnader och produktionsanläggningar, uppgår till cirka 100 miljoner euro.

För närvarande tillverkas batteripaket för MAN:s helelektriska fordon redan i små serier på anläggningen i Nürnberg. I och med starten av stor serieproduktion kommer det lilla serieproduktionsområdet successivt att omvandlas till utveckling av nästa batterigeneration och rekonditionering av batterier.

Från april 2025 kommer de levererade modulerna att sättas in i batterilager i stor serieproduktion.

Över 50 manuella och automatiserade monteringsstationer och sju testbänkar för kvalitetssäkring kommer att installeras på en yta av 17 000 kvadratmeter.

Installationen av de första produktionssystemen har redan påbörjats. Från april 2025 kommer upp till 50 000 batterier per år att byggas i en inledande utbyggnadsfas. Beroende på hur marknaden utvecklas, ska kapaciteten utökas till upp till 100 000 högspänningsbatterier år 2030.

Bayern finansierar också vidareutveckling och forskning inom batteriteknik med cirka 30 miljoner euro. Detta har bland annat möjliggjort integrationen av innovativa lasersvetsceller. Lasersvetsning är den mest innovativa, effektiva och skonsamma produktionstekniken inom batterimodulkonstruktion.


Om artikeln

Publicerad: 2024-11-27 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Batteritillverkning Elektrifiering Klimatomställing MAN Trucks Nürnberg