Det betyder att Volvo Trucks något senkomna Mexikosatsning i miljonstaden Monterrey nära USA-gränsen kan komma att ifrågasättas. Volvo har räknat med att under 2026 starta produktionen av både Volvo- och Mackmodeller under samma tak, inklusive tillverkning av hytter. Fabrikssatsningen beräknas landa på drygt 7 miljarder kronor.
Andra företag har redan avvaktat. I september 2023 så tillkännagav elbilstillverkaren Tesla uppförandet av en planerad jättefabrik i just Monterrey med flera tusen arbetstillfällen. Men i juli 2024 så lades planerna på is tills årets amerikanska presidentval avgjorts. Presidentkandidaten Donald Trump hade nämligen utlovat höjda tulltariffer på fordon byggda i Mexiko om han vinner valet.
Fler ligger illa till: samtliga övriga amerikanska lastbilstillverkare har sedan länge haft tillverkning ”söder om gränsen”. International Trucks (före detta Navistar) tillverkar sedan 1970-talet lastbilar i Escobedo, en industripark strax norr om Monterrey. Internationals kanadensiska lastbilsfabrik i Chatham, Ontario, gick för ett antal år sedan ut i strejk. Då ökade företaget sin tillverkningstakt i Mexiko med vad som förlorades i Chatham. Därmed minskades strejkens genomslagskraft.
Daimler Truck-ägda Freightliner bygger lastbilar i Saltillo som ligger cirka 100 km sydost om Monterrey. Fabriken invigdes 2009 och har en årlig kapacitet av 30 000 av Cascadiamodellen, som introducerades 2007. Cascadia passerade för övrigt nyligen det miljonte tillverkade exemplaret. Daimler har även en bussfabrik i området samt ytterligare en lastbilsfabrik i Santiago, Tianguiscento, utanför Mexico City söder om Toluca. Den sistnämnda har även den en årlig kapacitet av 30 000 lastbilar.
Svenska Haldex utvidgade år 2010 sin verksamhet i Monterrey i ett program att sänka kostnader när man lade ner sin fabrik i Iola, Kansas och flyttade produktionen söderut. Det gav då en årlig besparing på cirka 50 miljoner kronor.
I regionen finns dessutom komponenttillverkarna Meritor som tillverkar axlar och bromsutrustning och Eaton som bygger växellådor. Bendix har tre tillverkningsenheter i Acuna. Heil Trailers tillverkar rostfria tanksläp i Juarez, Mexico.
Miljonstaden Monterrey har utvecklats till ett industriellt produktionscenter med mängder av fordons- och komponenttillverkare. Monterrey ligger längs förlängningen av amerikanska Interstate 35 som löper ner från Minneapolis i Minnesota i norr. Det är 225 km mellan Monterrey och gränsstaden Laredo i Texas.
Skälet till Volvos satsning att bygga en lastbilsfabrik i Mexiko beror enligt företaget på att tillväxten i Nordamerika är en strategisk prioritet för Volvokoncernen. ”Mexikofabriken ska öka kapaciteten och flexibiliteten i koncernens industriella struktur” heter det.
Kapacitet finns så det räcker: Huvudfabriken New River Valley (NRV) i Virginia med 3 600 anställda (den största Volvoanläggningen i världen) byggde under 2023 snudd på 24 000 tunga Volvolastbilar. Kapaciteten är emellertid den dubbla. Under det extrema försäljningsåret 2006 pressade fabriken ut 50 000 enheter (se bild).
Även detta med att montera både Mack och Volvo i samma fabrik har Volvo provat tidigare.
När Volvo 2001 förvärvade Renault Trucks så ingick tre Mackfabriker i affären: två i Pennsylvania och en nyare i Winnsboro, South Carolina. Den sistnämnda var uppförd så sent som 1987 och hade som mest 1 300 anställda. Tillsammans med Volvofabriken fick man därmed en årlig produktionskapacitet på 130 000 lastbilar. Under lågvattenåret 2001 utnyttjades dock bara en bråkdel. Utöver ett stort nybilslager så översvämmades marknaden dessutom av begagnade, nästan nya fjärrbilar som ytterligare försvårade försäljningen nybilsförsäljningen.
Volvo beslöt då att lägga ner en av sina USA-fabriker. Mack i Winnsboro drog det kortaste strået. Produktionen flyttades därifrån drygt 35 mil nordost till NRV-fabriken i Virginia där man byggt Volvo sedan 1982. En 30-tal av Macks produktionstekniker flyttade med dit. Den 8 november 2002 monterades den sista Macklastbilen i Winnsboro och 600 personer förlorade jobbet.
Enligt dåvarande fabrikschefen på NRV, Gilbert Passin, hade man i princip flyttat hela innehållet i Winnsborofabriken. För att klara den ökade produktionen i NRV investerade Volvokoncernen 250 miljoner kronor. Snart byggdes där 72 Volvo VN och VHD samt 36 Mack Vision och Mack CH om dagen.
Trots en stor skylt med en Mack och en Volvo stående med fronten mot varandra och texten: ”Two great trucks. One address”, så uppstod ständiga problem. Ofta drivna av det lokala facket. I slutet av 2009 hade Volvo fått nog och avslutade tillverkningen av Mack i NRV. Man byggde då 56 Volvo och 24 Mack om dagen. Produktionen flyttades istället till Mackfabriken i Macungie, Pennsylvania, där man redan tillverkade renhållnings- och anläggningsbilar.
Även om det inte talats högt om det så skulle en etablering i Mexiko innebära en förhandlingsmotvikt till fackföreningen UAW. På NRV har facket återkommande utlyst förödande strejker. Den senaste skedde under 2021 och varade i över en månad. Det var dessutom den största arbetsmarknadskonflikten i USA under det året. Så sent som under slutet av 2023 drabbades även Mackfabriken Macungie i Pennsylvania av strejk, i hela 39 dagar. Den lamslog även verksamheten vid motorfabriken i Hagerstown i Maryland och distributionsnaven för reservdelar i Baltimore, Maryland och i Jacksonville, Florida. Strejker som Volvo tydligen har tröttnat på.
Med Mexikofabriken är det tänkt att Volvo North America återgår till läget under början av 2000-talet då man byggde Autocar i Ogden Utah och Volvo FE samt hytter i Orrville, Ohio innan dessa båda fabriker lades ner. Ingen av dessa var anslutna till UAW-facket. Men efter presidentvalet så kanske Volvo Trucks slogan i USA ”Made in America” lever vidare. Både Mack och Volvo har genom åren noga påpekat att deras lastbilar tillverkas enbart i Förenta staterna.
På den inhemska mexikanska marknaden med runt 30 000 nya tunga lastbilar om året slåss redan 12 olika fabrikat, varav flera inte säljs i USA. Exempelvis kinesiska Foton and FAW, Hyundai från Sydkorea, europeiska MAN och Scania samt Brasilienbyggda Volkswagen från TRATON-gruppen.
Tunga frambyggda bilar syns i den mexikanska trafiken till skillnad från de i USA dominerande nosbyggda bilarna. Freightliner har tagit fram en tung frambyggd modell speciellt för den mexikanska marknaden. Kanske en öppning för Volvos framgångsrika europeiska FH-serie någon gång i framtiden?
Andra orosmoln i Mexiko utöver höjda tullar är vattenbrist, drogkarteller, risk för våld, kidnappningar och korruption. Till detta kommer en uppblossad konflikt mellan Mexiko och dess handelspartner USA och Kanada om dessas oro över en ny lag om kontroversiella politiska förändringar inom Mexikos rättsväsende. Åtta av elva domare i Mexikos högsta domstol har nyligen sagt upp sig i protest mot den kommande lagen som innebär att samtliga av landets domare blir folkvalda utan att behöva vara juristutbildade.
Lagändringen drevs igenom av den nyligen avgångne presidenten Manuel López Obrador och kommer att tillämpas från och med 2025. Människorättsorganisationen Human Rights Watch har varnat för att förändringen ”allvarligt kommer att underminera rättsväsendets oberoende”.
Antalet sålda tunga lastbilar 2023 i USA var över 260 000. Respektive tillverkares marknadsandel:
1. Freightliner & Western Star = Daimler totalt 36,9%
2. Kenworth 17,6%
3. Peterbilt 16,6% = Paccar totalt 34,2%
4. Volvo 10,6%
5. Navistar – International 10,4%
6. Mack 7,9 % = Volvo Trucks totalt 18,5%
För halvårsskiftet 2024 så var marknadsandelarna för Daimler Trucks North America 39,5% respektive 16,9% (Mack+Volvo) för Volvo Trucks North America.
Det kan noteras att år 2000, det sista året som Mack och Volvo var av varandra oberoende företag, hade de tillsammans snudd på 25 procents marknadsandel i USA. Andelen var 10,7 procent för Volvo och 13,37 procent för Mack.
Samma faktorer som ledde till industrialiseringen av den amerikanska södern gäller för den norra delen av Mexiko:
• Utländskt investeringskapital
• God tillgång till arbetskraft
• Låga lönekostnader
• Frånvaro av fackföreningar
• Luftkonditionering