Tekniska nämnden antog igår Malmö stads åtgärdsprogram mot omgivningsbuller. SD reserverade sig mot en av åtgärderna – beslutet att införa miljözon 3.
– Det begränsar rörelsefriheten för dem som bor i ett sådant område och inte har elbil, och det stoppar inte oljuden från vansinneskörningarna, säger Anders Pripp, gruppledare för SD i tekniska nämnden.
Miljözon 3-område innebär att bensin- och dieseldrivna fordon ej får köras där. Tekniska nämnden motiverar införandet med att det bland annat motverkar buller eftersom elbilar helt enkelt är tystare.
Anders Pripp (SD) har en annan syn på saken.
– Miljözon 3 stryper möjligheten att ta bilen för alla dem som inte har elbil. Vi menar att det finns bättre sätt att stoppa trafikoljud i Malmö som exempelvis att polisen får en bättre verktygslåda för att på allvar stoppa vansinneskörningarna med smällande avgasrör, skrikande däck och varvande motorer, säger Anders Pripp.
SD ser beslutet som ännu ett steg mot att avveckla bensin- och dieseldrivna fordon och tycker att detta är fel väg att gå.
– Det finns andra och bättre åtgärder för att få folk att välja elbil än att förbjuda och försämra för folk med bensin- eller dieselbil, som att förbättra och utöka faciliteter för till exempel laddning. Sedan menar vi att utvecklingen ju går åt rätt håll vad gäller dagens moderna bensin- och dieseldrivna bilar vilka blir allt tystare. Det här problemet med oljud som stör så många Malmöbor beror på vansinneskörningarna och miljözon 3 stoppar inte dessa, säger Anders Pripp.
Formellt beslut tas i kommunfullmäktige inom kort.