Det blir bättre för alla förare med 24-timmarsvila på anpassade platser över natten och på raster.
– Dessutom kommer vi att tillhandahålla laddningsmöjligheter för tunga eldrivna fordon, säger chefsingenjör Stein Brembu på Statens vegvesen.
Utbyggnaden ska gå fort och prioriteras längs riksvägarna som ingår i det europeiska huvudvägnätet TEN-T, men också andra sträckor med särskilt mycket tung trafik. De slutsatserna drar man i en rapport som transportmyndigheten tagit fram.
Det är mycket som ska byggas på kort tid.
– Det behövs 30 nya platser för dygnsvila utöver de 50 vi redan har. Dessutom behövs fler nya huvudrastplatser och uppgradering av befintliga huvudrastplatser, säger rådgivaren Jörn Simonsen på Statens vegvesen.
Laddningsanläggningar ska etableras i områden som är lämpliga för raster och vila, eftersom laddning tar tid.
– Vi rekommenderar minst fyra laddningsplatser på dygnsviloplatser, med minst 100 kW effekt, fortsätter Jörn Simonsen.
Transportbranschen har länge efterfrågat fler och bättre rastplatser för förare av tunga fordon i Norge och under de senaste åren har också frågan om laddning kommit upp. Laddningen ska inrymmas inom de lagstadgade kör- och vilotiderna för att effektivisera verksamheten.
Huvudregeln är 45 minuters rast halvvägs genom arbetsdagen och 24 timmars vila på minst 11 timmar innan nästa arbetsdag kan börja.