Vi har tidigare berättat om att en vätgastankstation ska öppnas i Göteborgs Hamn. Nu är den officiellt invigd.
Tankstationen är placerad vid hamnens mest trafikerade port vilket gör det enkelt för lastbilar och arbetsmaskiner att tanka med grön vätgas – ett viktigt steg i att minska koldioxidutsläppen inom tunga transporter.
Med sin närhet till Göteborgs RoRo-terminal där omkring 400 000 tunga fordon passerar årligen, är stationen optimalt placerad. Dessutom förväntas antalet tunga fordon i området öka ytterligare när Stena Line flyttar sina Tysklands- och Danmarksterminaler till närliggande Arendal.
Driften av stationen hanteras av Hydri som planerar att bygga ett omfattande svenskt nätverk av vätgasstationer med stöd från Energimyndigheten.
Stationen erbjuder 100 procent grön vätgas och kan tanka både tunga och lätta fordon med 350 och 700 BAR. Under invigningen modererade Mikael Antonsson, Hydri och Malin Ehrle från Hydri Solutions (tidigare Nilsson Energy) delade med sig av utmaningarna i att bygga en robust vätgastankstation utan etablerade riktlinjer.
Göteborgs Hamns vd Göran Eriksson, hyllade samarbetet med Hydri och konstaterade att ”Framtiden kommit till Göteborg!” Johanna Mossberg från Energimyndigheten förklarade vikten av stationer som dessa för att uppfylla EU AFIR-regler och driva på omställningen till vätgasdrivna transporter. Hade stationerna varit kommersiellt lönsamma från start, hade myndighetens stöd inte behövts.