Nu kommer Mercedes-Benz eActros 600 att rulla ut på löpande band. Foto: Daimler Truck. Nu kommer Mercedes-Benz eActros 600 att rulla ut på löpande band. Foto: Daimler Truck.

Nu startas serietillverkningen av Merdeces-Benz eActros

Elektrifieringen av produktsortimentet hos Daimler Truck går framåt och den 22 november firade man starten av serietillvrerkning av eActros 600 vid Mercedes-Benz fabrik i Wörth. Starten gjordes i närvaro av bland andra Karin Rådström, vd för Daimler Truck och Daniela Schmitt, statsminister för ekonomi, transport, jordbruk och vinodling i delstaten Rheinland-Pfalz.

Karin Rådström, vd hos Daimler Truck, sade att starten av serieproduktionen av eActros 600 är ett bevis på företagets ambition att förändra branschen.
– Med en räckvidd på 500 kilometer på en enda laddning vänder sig eActros 600 till långdistanssegmentet i Europa som står för två tredjedelar av CO2-utsläppen från tunga vägtransporter. Vår batterielektriska långdistanslastbil kommer därför att göra verklig skillnad, säger hon.

Daniela Schmitt, statsminister för ekonomi, transport, jordbruk och vinodling i delstaten Rheinland-Pfalz, säger att serietillverkningen av eActros 600 bevisar att CO2-neutrala godstransporter redan i dag är en realitet.

eActros 600 kommer att tillverkas på den befintliga monteringslinjen i Wörth A-seriens produktion, parallellt med och flexibelt tillsammans med lastbilarna som kommer att få en dieseldrift. eActros 600 tar även emot alla elektriska komponenter i denna produktionshall.

Hela systemet tas i drift i slutet av monteringsbandet och från och med då är fordpnet redo att köras och genomgår slutligen efterbehandlingsprocessen och slutbesiktningen som alla andra fordon.

eActros 600 är därmed den första elektriska lastbilen från Wörth där montering sker i en enda produktionshall. Konverteringen av löpande band samt integrationen av eActros 600 i linjeproduktion har skett gradvis. De tidigare elfordonsmodellerna eActros 300/400 och eEconic lämnar produktionshallen för montering av de elektriska drivkomponenterna för att elektrifieras på Future Truck Center i Wörth.

Daimler Truck-fabrikerna i Mannheim, Kassel och Gaggenau spelar också en viktig roll i tillverkningen av eActros 600. De levererar de komponenter som krävs för den batterielektriska drivningen såsom den elektriska axeln, transmissionskomponenterna och frontlådan vilket ger tillsammans många högspännings- och lågspänningskomponenter och är placerad i det tidigare installationsutrymmet för förbränningsmotorn.

Daimler Truck befinner sig mitt i omställningen till utsläppsfria transporter. Detta kan bara bemästras med mycket välutbildade medarbetare. Följaktligen gör företaget allt för att ytterligare utöka sitt kunnande inom koncernen genom kvalificerade medarbetare och riktad rekrytering av nya talanger exempelvis inom området elektrifierade drivlinor. Det beror på att produktionsprocesserna för fordon med alternativa drivningar ställer särskilda krav på personalen.

Målet med utbildningscentret på plats i Wörth, är att förbereda personalen för uppgifterna på de nya fordonen. Bara under 2023 hölls omkring 3 300 utbildningssessioner på Wörth-anläggningen för anställda i de nya teknologierna batteri, högspänning och vätgas. Wörth Training Center utför alltså ett viktigt arbete inom ramen för transformationsprocessen eftersom kompetens att hantera högspänningsfordon och komponenter är en oumbärlig förutsättning för montering av eldrivna lastbilar.

Montering pågår. Foto: Daimler Truck.
Montering pågår. Foto: Daimler Truck.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-26 08:44
Kategori: Nyheter
Taggar: Daimler Truck eActros 600 Elektrifieirng Ellastbil Mercedes-Benz