Det fyraåriga HITS-projektet, Sustainable and Integrated Urban Transport System, har samarbetat med flera intressenter för att utveckla effektiva transportlösningar för renare, säkrare städer. I Stockholm har pilotstudier undersökt alternativa distributionssätt som exempelvis leveranser då trafiktätheten är låg, så kallad lågtrafiksleveranser, i kombination med konsoliderad varudistribution.
”Genom att gå över till fler lågtrafikleveranser kan vi inte bara minska dagtrafiken utan också effektivisera logistiken och sänka kostnaderna”, säger projektledare Elisabeth Hörnfeldt på Scanias innovationskontor.
Styrkan med det här projektet är att man har engagerat dem som har mest att vinna. Även om transportföretag kanske inte är naturligt benägna att initiera förändring, har det hjälpt dem att inse fördelarna genom att involvera dem i processen och lyfta fram potentialen för större effektivitet och kostnadsbesparingar. ”Tillsammans kan vi bana väg mot mer hållbara städer”, säger Elisabeth Hörnfeldt.
Fördelarna med att flytta tunga transporter till lågtrafiktid inkluderar minskad trängsel, förbättrad logistik och förbättrade offentliga utrymmen och gatusäkerhet. Elektrifierade tunga lastbilar minskar buller vilket möjliggör längre drifttimmar för att kompensera för de högre kostnaderna.
Anna Pernestål vid Kungliga Tekniska Högskolans Integrated Transport Research Lab i Stockholm, fortsätter. ”Vi hade tidigare konstaterat att lågtrafik kan vara fördelaktigt, men med det här projektet kunde vi införliva flera perspektiv för att få en övergripande förståelse för alla frågor”.
Stadscentrum är komplexa miljöer och här måste man ta hänsyn till transportörer, mottagare, varuförsäljare, kommuner och beslutsfattare. Det är dessa utmaningar som man har utforskat ytterligare.
Att genomföra lågtrafikleveranser är enkelt, men försvåras oftast av behovet av mottagande personal för att hantera inkommande varor. ”Det finns tekniska lösningar, men vi måste också ta hänsyn till andra frågor såsom förtroende”, säger Pernestål.
En annan viktig upptäckt som gjordes under projektet var att antalet leveransfordon kan minskas med upp till 50 procent genom att konsolidera leveranser och flytta styckegods från skåpbilar till lastbilar, detta med tanke på den nuvarande låga fyllnadsgraden.
Man fann också att fastighetsägare spelar en nyckelroll i att utveckla och driva en effektiv konsolideringstjänst i samarbete med huboperatörer. Med fokus på ett centralt område i Stockholm med butiker, restauranger, hotell och kontor, bytte flera företag sin leveransplats till ett förortskonsolideringscenter med c/o-adress.
Trots fördelarna för alla parter i leveranskedjan saknas det för närvarande incitament för frivillig samordning mellan transportörer. Möjliga lösningar inkluderar politiska åtgärder och regleringar som erbjuder ekonomiska eller sociala incitament för transportörer att konsolidera sig i ett nav.
Det breda samarbetet i HITS har bidragit till att etablera hållbara stadstransportsystem. ”Det kanske inte går att hitta en enda lösning som passar alla städer eller möter alla utmaningar samtidigt, men resultaten vi har fått i HITS visar att det finns flera hållbara lösningar för hållbara transportlösningar, att skapa en win-win-win-situation för alla parter som är involverade i stadstransporter”, avslutar Elisabeth Hörnfeldt på Scanias innovationskontor.