Rutinmässiga narkotikakontroller utan brottsmisstanke kan bli verklighet

Justitieutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag om försöksverksamhet med rutinmässiga ögonundersökningar i trafiken. Syftet med förslaget är att stärka kontrollmöjligheterna för att upptäcka narkotikapåverkade förare i trafiken. Förslaget innebär att ögonundersökningar ska få genomföras rutinmässigt, även om det inte finns en misstanke om brott.

Antalet omkomna i alkoholrelaterade trafikolyckor har minskat något under det senaste decenniet. Motsvarande utveckling kan däremot inte ses när det gäller de narkotikarelaterade trafikolyckorna, som i stället har ökat. Även antalet lagförda drograttfyllerier har ökat sett över en tioårsperiod.

En möjlighet att, på samma sätt som för alkohol, rutinmässigt genomföra sållningsprov för narkotika i trafiken skulle öka möjligheterna att upptäcka påverkade förare och lagföra dem för brott. Något som under en längre tid har efterfrågats av Polismyndigheten och andra aktörer som arbetar med trafiksäkerhet. En ökad upptäcktsrisk har även en preventiv effekt och kan på sikt leda till färre påverkade förare i trafiken.

Den utökade kontrollmöjlighet som föreslås ska endast få användas när det gäller förare av motordrivna fordon. Det är inte fråga om att införa en rutinmässig kontrollmöjlighet på ett mer allmänt plan i samhället.

Det ringa obehag som en ytlig ögonundersökning innebär för den enskilde vägs upp av den ökade upptäcktsrisk och den förbättrade trafiksäkerhet som förslaget innebär. Undersökningen ska genomföras på ett sätt som inte utsätter den som undersöks för allmän uppmärksamhet och företrädesvis i ett täckt fordon eller inomhus i ett avskilt rum.

Eftersom viss försiktighet bör iakttas när det är fråga om att inskränka enskildas fri- och rättigheter anser regeringen dock att den nya regleringen bör införas i en särskild tidsbegränsad lag. På så sätt minimeras risken för att en permanent ordning med rutinmässiga kontroller införs utan att det finns ett fullgott underlag. Tidsbegränsningen innebär att det finns en naturlig tidsfrist inom vilken den nya regleringen kan utvärderas.

Den nya lagen och lagändringarna föreslås gälla från den 1 mars 2025 och fram till och med 28 februari 2030.

Beslut kan tas den 27 november efter att ha debatterats i riksdagen den 21 november.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-14 14:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Drograttfylleri Trafikpolisen Trafiksäkerhet