Och så kom vintern till Sverige igen och med den stopp på även våra stora vägar. Sveriges Åkeriföretag tar upp ett längre stopp på E22 söder om Kristianstad som förorsakades, att döma av rapporteringen, av ett antal utländska lastbilsekipage som saknat rätt vinterutrustning. Kravet på vinterdäck för tunga fordon gäller vid vinterväglag först från den första december.
Skåne är särskilt störningskänsligt med mycket trafik och begränsat med vinterröjningsresurser. Det är en betydande utmaning att hålla de stora trafiklederna farbara när det snöar och det samtidigt kommer stora mängder lastbilar med färjorna från kontinenten, lastbilar som därtill är särskilt dåligt förberedda för väderläget.
Händelserna i Skåne under fredagen den 22 november visar betydelsen av regelöversyn.
– Betydelsen av en översyn av reglerna för datum för vinterdäck, vikten av information till och kontroller av utländska fordon samt att väghållningsresurser och rätt halkbekämpningsåtgärder tillförs i relation till vädervarningar, trafikmängd och vägtyper är nödvändig, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef, Sveriges Åkeriföretag.
Fler insatser krävs för att säkra framkomligheten även vid snöfall. Först då kan vi minska risken för långa stopp och skapa ännu bättre förutsättningar för en välfungerande vinterväghållning i hela Sverige.