Fredrik Zetterling, Sales Engineer S-order and Product Adaptations, Scania
CV AB, säger att det är tack vare Glasurits lösning som man kunde kapa ett steg i processen. – Nu kan karossdelar och komponenter målas i sin helhet direkt från fabrik. Detta innebär effektivisering och besparing, säger Zetterling.
Sedan 1999, då Scanias första Limited Edition-serie Top Line togs fram, har cirka 600
specialbyggda bilar byggts. Alla bilar utom en demobil i varje serie säljs och brukas sedan i
kundens verksamhet. Det handlar alltså inte bara om show-bilar, kraven på prestanda, ythårdhet och beständighet är lika höga som alla lastbilar man tillverkar.
Det tillverkas 50 bilar per serie och de säljer sig själva, säger Zetterling och redan nu är 26 av Fire Edition-bilarna bokade.
– Det är helt unika fordon. Även fronten och flera andra detaljer, säger han.
Utmärkande för varje serie är att kulör och lack ska vara unik och iögonfallande.
– Svempas legendariske lastbilsdesigner, Jan Richter, tog fram kulören Sunburst Orange till Fire Edition. Redan från start såg vi att särskild kulörkompetens skulle krävas för att ta färgen från koncept till produktion, säger Zetterling.
På Scania finns en stor stolthet över varje unik serie, Fire Edition är inget undantag.
Scania CV kontaktade Glasurit redan 2022. Samarbetet har sedan dess varit tätt och givande.
Stefan Ingmyr är Sales Manager Nordics, Commercial Vehicles. Han räknas ofta som en
branschledande auktoritet när det gäller produkter, processer och lösningar för CV-lackering.
Något som är speciellt för fordonen i Limited Edition-serierna är att varje del lackeras
manuellt. I Scanias ordinarie serietillverkning av lastbilar målas karossdelar och komponenter i robotiserade lackeringslinor med solida färger. Då är kulörmatchning mellan delarna ingen
utmaning.
50 exemplar är dock en för liten volym för robotlackering. Manuell lackering ställer extremt höga krav på att lacken ska ge likvärdiga resultat, oavsett vilken kompetent lackerare som håller i färgsprutan.
För Glasurit var det en självklarhet att anta utmaningen när Scania kontaktade dem.
– Tillsammans har vi skapat en lack som gör rättvisa åt Svempas unika kulördesign. Samarbetet har varit givande, inspirerande, säger Stefan Ingmyr.
Teknisk beskrivning av Glasurits lösning
Glasurits kulörkompetens sattes på prov när Sunburst Orange skulle formuleras. Att ta
fram metalliclacker med förlåtande sprutegenskaper är alltid en balansgång. Glasurits
lacksystem 55 linjen och 68 linjen visade varför de är bra på lackering av kommersiella fordon.
Baslack är Glasurits 55-linje som är en välbeprövad och stabil produktlinje av lösningsmedelsburen baslack. En nyckel för att få ett likvärdigt resultat, trots olika lackprocesser.
Klarlacken är Glasurits 68-klarlack, även den en stabil och säker klarlack med utmärkta egenskaper som gör att den motsvarar bil- och lastbilstillverkarnas högt ställda krav på beständighet.
Stefan Ingmyr kommenterar avslutningsvis metalliclösningen som enligt honom aldrig gått att lösa tidigare.
– Med blandningen av pearl-pigment i olika form och storlek kan vi skapa en kulör som uppför sig stabilt och förutsägbart och minskar effekten av variationer som alltid förekommer mellan olika målare och manuella processer, säger han.