Tidigare i år genomförde norska Statens vegvesen en tre dagar lång kontroll av ADR-transporter vid Ånestad. Totalt inspekterades 113 tunga fordon och tre skåpbilar. Resultatet visade på omfattande regelbrott, vilket ledde till fem polisanmälningar och 29 användningsförbud.
Sju ADR-fordon avslöjades med brott mot regelverket, och fyra av dessa polisanmäldes specifikt för överträdelser av reglerna för farligt gods. Bland annat upptäcktes 1000 liter svavelsyra i en omärkt styckegodstransport, vilket resulterade i en anmälan.
Transport av farligt gods utan korrekt märkning, eller helt utan märkning av fordonet, kan få katastrofala följder. Riskerna är enorma både för räddningspersonal och miljön vid en olycka. Till exempel kan en läcka av svavelsyra orsaka stora skador på både människor och natur.
Geir Thomas Finstad, kontrollant på plats, berättar för AT.no att brott mot ADR-reglerna blir allt vanligare, särskilt mellan norska terminaler.
– Det är tillåtet att transportera svavelsyra som styckegods, men transporten måste vara märkt och ha tillhörande dokumentation, förklarar han.
Han påpekar också att sådana laster ofta inkluderas i styckegodstransporter. Nu uppmanar han till skärpta åtgärder för att få bort den olagliga transporten.
Enligt AT.no är det många norska transportföretag som stoppas med otillåtet gods. Finstad framhåller att styckegods ofta är återkommande i dessa sammanhang, när olagliga transporter upptäcks.