Stockholms rödgröna styre har beslutat att införa en ny miljözon klass 3 i en del av city. Det kommer att bli världens första miljözon som enbart tillåter elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon med utsläppsklass Euro 6. För tunga fordon tillåts även laddhybrider med utsläppsklass Euro 6. Syftet är att komma till rätta med den dåliga luftkvaliteten.
Avgaserna i city gör att luften är skadlig att andas, inte minst för gravida, barn och äldre.
– Det kan vi inte acceptera. Vi vill skapa ett Stockholms med lägre utsläpp och renare luft, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Den nya miljözonen skulle träda i kraft 31 december 2024, men flera aktörer har överklagat beslutet till länsstyrelsen som nu har slagit fast att Stockholm behöver pausa införandet av miljözonen tills myndigheten har behandlat överklagan. Det innebär att startskottet för miljözonen förskjuts.
Partier från vänster till höger i Stockholm har enats om att fasa ut bensin- och dieselbilar i innerstan.
– Jag kan bara beklaga att den omställningen försenas. Nu behöver vi analysera hur vi bäst kan gå vidare för att miljözonen ska vara på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren.
Möjligheten att införa miljözon klass 3 skrevs in i svensk lag 2018. Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner i särskilt miljökänsliga områden med tät bebyggelse. Stockholms nya miljözon planeras i ett område där avgaserna gör att luftkvaliteten inte når upp till Världshälsoorganisationen WHO:s riktlinjer för kvävedioxider.
Poängen med miljözoner är att göra Sveriges städer friskare.
– Vi har pekat ut ett område där tusentals stockholmare dagligen utsätts för skadliga avgaser. Självklart måste det vara lagligt att införa en miljözon där, säger Lars Strömgren.
De överklagande parterna anser att tidsplanen för att införa miljözonen har varit för snäv. Lagstiftningen specificerar inte hur lång omställningsperiod som krävs för att få införa en miljözon. Stockholms trafikborgarråd anser att staden har gett tillräckligt god framförhållning för företagare och invånare som rör sig i city.
Målet om en utsläppsfri innerstad lanserades 2021 och miljözonen i city aviserades för över två år sedan.
– Ingen kan påstå att omställningen av Stockholmstrafiken kommer som en överraskning, säger Lars Strömgren.
Stockholms nya miljözon har tidigare granskats och godkänts av EU-kommissionen.