Klampning av fordon har på senare tid varit ett verktyg i svensk lagstiftning för att säkerställa att transportföretag följer regler och förordningar. Klampning innebär att ett fordon låses fast på plats för att förhindra att fordonet kan fortsätta färden när det påträffats i samband med brott mot regelverket, såsom exempelvis otillåtet cabotage, överlast, kör- och vilotidsöverträdelser, eller vid fall då företaget har obetalda sanktionsavgifter.
Tidigare fanns dock i vissa fall en tidsbegränsning för klampning vilket innebar att fordonet högst fick vara fastlåst i 36 timmar. Om företaget efter denna tid inte betalat in ett förskott på sanktionsavgift för till exempel misstänkt otillåtet cabotage, fanns en överhängande risk att fordonet körde vidare trots att transportföretaget inte hade gjort rätt för sig.
Denna tidsbegränsning har länge kritiserats av den seriösa delen av transportbranschen,
polisen och andra myndigheter, då många oseriösa aktörer kunde undvika konsekvenserna genom att vänta ut klampningstiden och sedan fortsätta sina transporter utan åtgärder.
Med den nya lagen, som träder i kraft den 1 januari 2025, tas tidsbegränsningen bort helt. Detta innebär att ett klampat fordon förblir fastlåst tills de påtalade avgifterna är betalda.
Syftet med förändringen är att stärka möjligheten för myndigheterna att genomdriva efterlevnaden av lagen, motverka osund konkurrens i transportsektorn och förbättra trafiksäkerheten. Regeringen hoppas också att de nya reglerna ska förhindra att kriminella aktörer kan undvika sanktioner och därmed bidra till en mer rättvis och säker transportsektor i Sverige.