Efter en vinter med extrema väderförhållanden, kraftiga snöfall och stora trafikstörningar, tar Trafikverket nya steg för att förbättra vinterväghållningen i landet. Man har identifierat flera förbättringsområden och samlat lärdomar från tidigare utmaningar som exempelvis incidenterna på E22 i januari och E4/E20 april.
På regeringens uppdrag har Trafikverket utvecklat en handlingsplan med nio åtgärder som ska bidra till bättre förberedelser och effektivare hantering av väderrelaterade utmaningar på landets vägar.
Trafikverket räknar med att vi kan få kraftiga snöoväder även i år och har nu sett till att Trafikverket är bättre rustat än någonsin för att hålla vägarna säkra och framkomliga.
– Inför vintern har vi genomfört flera åtgärder, bland annat har den regionala ledningen stärkts så att vi kan fatta snabbare beslut vid akuta händelser. För att hålla vägarna öppna och framkomliga har vi också infört ett tillfälligt arbetssätt för att snabbt kunna flytta fordon som blockerar vägen, säger Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.
För att kunna ta snabbare beslut och agera effektivt vid kriser har kompetensen hos tjänstemän i beredskap höjts och med en ny dygnetruntfunktion i drift- och underhållsverksamheten kan Trafikverket handla direkt utan att det drar ut på tiden.
Samarbetet med entreprenörerna har också fördjupats för att säkerställa att de är fullt redo att möta vinterns utmaningar.
Trafikverket samarbetar med bland annat räddningstjänst och länsstyrelser för att trafiken ska påverkas mindre vid störningar på vägarna. Inför vinter blir det tydligare vem som gör vad, och samarbetet har förbättrats för att kunna agera snabbare när det behövs.
Information kommer att i ett tidigare skede delas på ett smidigare sätt mellan alla inblandade för att skapa en enad lägesbild.
Dessutom ses det över hur digitala system kan hjälpa till att övervaka och förbättra vinterunderhållet vilket ska göra vägarna tryggare och mer körbara även vid besvärligt väderläge.
För att trafikanterna ska kunna fatta välgrundade beslut förbättrar Trafikverket sin kommunikation kring störningar. Det gör de genom att informationskanaler och innehåll ses över för att nå ut med tydligare och mer enhetliga meddelanden vid trafikstörningar.
Även samarbetet med SMHI har fördjupats för att vädervarningar ska bli mer användarvänliga och lättare att tolka.