"Jag är övertygad om att stödet bara kommer fortsätta växa", säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad. Foto: Alexander Donka. "Jag är övertygad om att stödet bara kommer fortsätta växa", säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad. Foto: Alexander Donka.

Undersökning: Starkt stöd för Stockholms nya miljözon

Natten till 31 december 2024 införs miljözon klass 3 en del av Stockholms city. Det blir världens första miljözon som portar renodlade bensin- och dieselbilar. En majoritet av Stockholms invånare tror att de kommer att påverkas positivt av den nya miljözonen i city. Det visar en ny undersökning.

I en ny undersökning svarar 56 procent av invånarna att de kommer att påverkas positivt av förändringen. 21 procent tror att de kommer att påverkas negativt och 23 procent svarar varken eller.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, säger att de som ser fram emot miljözonen är redan dubbelt så många som de som är kritiska.
– Jag är övertygad om att stödet bara kommer fortsätta växa. Miljözonen är ett recept på ett trevligare city där ännu fler kommer vilja hänga, säger han.

Syftet med miljözonen är i första hand att komma till rätta med den dåliga luftkvaliteten i city. Bland de som är positivt inställda till miljözonen svarar 89 procent att de tror att luften kommer att bli renare. Bland fritextsvaren finns invånare som beskriver att de ”snyter svart” efter en dag i stan, men hoppas slippa det när miljözonen träder i kraft.

Avgaserna i centrala Stockholm är en hälsorisk för alla, men särskilt för barn, gravida och äldre.
– Det kan vi inte acceptera. Miljözonen i city gör att Stockholm går in i en helt ny era i kampen mot luftföreningar, säger Lars Strömgren.

Bland de som är skeptiska till miljözonen är det vanligaste skälet att de kommer att behöva köra omvägar för att ta sig förbi miljözonen. Det ligger i linje med stadens konsekvensanalys som visar att en övervägande del av bilarna i området i dag är genomfartstrafik. Mindre än tio procent av resorna till och från city görs med bil.

Stockholms stadskärna ska inte vara genomfartsled för bilar och lastbilar som har ärende någon annanstans.
– Flera av gatorna i den kommande miljözonen är populära gångstråk där över 20 000 personer promenerar dagligen. Miljözon klass 3 är en investering i deras stadsmiljö, säger Lars Strömgren.

Undersökningen om miljözonen gjordes i Stockholms stads medborgarpanel som genomförs i samarbete med det oberoende företaget Origo Group. Medborgarpanelen är utformad för att vara så representativ som möjligt och spegla stockholmarna i stort.

Undersökningen är den första som gjorts sedan staden slog fast gränserna för den nya miljözonen i city. Frågorna ställdes i september 2024. Totalt svarade 2 528 personer.