Elektrifieringen av fordonsflottan är ett av de områden där UPS strävar efter att agera som branschledare, säger Luke Wake, chef för fordonsteknik- och avancerad teknikgruppen, UPS International och pekat på att deras verksamhet är väl lämpad för elfordonsteknik, men bristen på fordonstillgänglighet fortsätter att vara frustrerande.
Som en av världens stora logistikleverantörer vill UPS med dessa förändringar visa att tekniken är här i dag, den är verklig, den fungerar och att man vill uppmuntra massintroduktionen av kommersiella elfordon på marknaden.
Av de 33 fordonen kommer 15 att köras enbart på el och de återstående 18 kommer att vara plugin-hybrider. Två av hybridfordonen har redan börjat rulla i Hannover och de återstående 16 kommer att användas i Bielefeld, Frankfurt och Nürnberg.
Konverteringarna till elfordon kommer att användas initialt i Düsseldorf och Frankfurt-am-Main, men ytterligare städer kommer att följa. De nya 33 fordonen kommer att möjliggöra en minskning med upp till 200 ton koldioxid per år vilket ger en betydande och positiv effekt för att minska utsläppen av växthusgaser.
UPS har historiskt arbetat med småföretag för att tillhandahålla det tekniska kunnandet för sina fordonskonverteringar. Tekniken för plugin-hybriddrift har hämtats från det litauiska företaget Elinta och monteras i Tyskland av biltillverkaren Sommer. De helt eldrivna fordonen renoveras av det tyska företaget EFA-S.
Mer än 80 helelektriska leveransfordon används nu i Tyskland och man använder cirka 10 000 lågutsläppsfordon över hela världen för kunna utvärdera vilka alternativa bränslen och avancerade fordon som fungerar bäst på olika rutter. Detta inkluderar helelektrisk, elektrisk hybrid, hydraulisk hybrid, etanol, komprimerad naturgas (CNG), flytande naturgas (LNG) och vätgas.