I marknadsrapporten för tredje kvartalet 2024 skriver ELVIS att: ”den tyska ekonomin kommer fortfarande inte i gång. Dessutom finns det ”byråkratiska hinder, bristande investeringsincitament och företagens pessimistiska synsätt”.
Bara att titta på handeln ger en glimt av hopp i slutet av året. ”Eftersom det begränsade lastutrymmet inte har någon inverkan på transportpriset för tillfället är speditörsföreningen säker på att det kommer att bli rörelse i prisstrukturen de närmaste veckorna. Annars kommer sannolikt den negativa trenden av insolvens i branschen att fortsätta”, tillägger ELVIS.
Den ekonomiska situationen i Tyskland är fortfarande spänd. Detta är särskilt tydligt inom tillverkningsindustrin. Särskilt bilindustrin (-7,8 procent) och kemisk industri (-4,3 procent) som noterade en betydande nedgång i prestanda i september jämfört med augusti. Ändå är transportföretagen fortsatt optimistiska, betonar ELVIS.
Alla tre nyckeltalen från Ifo:s ekonomiska utsikter för sektorn ”godstransporter på väg” (företagsklimat: 4,1 procent; affärsläge: 6,9 procent; affärsförväntningar: 1,1 procent), visade en uppåtgående trend i oktober jämfört med september.
Den lilla återhämtningen är ännu tydligare när man ser till det gångna året. Jämfört med oktober 2023 är de tre nyckeltalen nu betydligt uppåt (18,2 procent, 14,7 procent, 22,5 procent). Även försäljningsförväntningarna stiger med 4,4 procent jämfört med september 2024.
Hoppet vilar på detaljhandeln. Med sikte på årsskiftet och den pågående högsäsongen vilar förhoppningarna just nu på detaljhandeln. Detaljhandeln ökade med 1,2 procent i september 2024 jämfört med föregående månad och med 3,8 procent jämfört med samma månad förra året.
Tillväxten är särskilt tydlig inom internet- och postorderförsäljningen (3,1 procent i augusti 2024 och 17,9 procent i september 2023).
– Dessa siffror tyder på att handeln håller en viss dynamik trots den allmänna ekonomiska stagnationen i Tyskland, säger Nikolja Grabowski, vd för ELVIS.
Den säsongsmässiga uppgången på marknaden efter sommaren uteblev. Även om transportmarknaden stärktes något, är höstens återhämtning fortfarande för svag för att vända det spända läget.
– Detta kräver också tydliga signaler från politiker, säger Grabowski.
Även om den säsongsmässiga återhämtningen är något högre än förra året, är grundnivån fortfarande mycket låg. Branschen har upplevt knappa kvantiteter och förändrade förutsättningar i åratal, men den tyska lastbilstransportindustrin hittar inte lugnare vatten i år heller.
Stigande kostnader skulle möta fallande kapacitet med blandad efterfrågan.
ELVIS påpekar att transportpriserna ”i allt högre grad utvecklas till en bumerang för logistikbranschen”. I månader har företag minskat sitt lastutrymme på grund av höga kostnader vilket leder till en betydande brist på marknaden.
ELVIS citerar expertuppskattningar om att fordonsflottan i Tyskland har krympt med fem till tio procent.
Det finns också ytterligare kostnadspress. Vid årsskiftet ökar administrationskostnaderna, försäkringar och framför allt personalkostnaderna, ibland drastiskt. Dessa extra bördor har dock hittills knappast återspeglats i transportpriserna.
– Den nuvarande prissituationen är ett damoklessvärd för rederierna. Utan prisjustering finns risk för konkurser och därmed ytterligare brist på lastutrymme, varnar Grabowski.
En icke-representativ undersökning av ELVIS från november illustrerar problemet. Enligt denna undersökning lägger i genomsnitt tyska fraktbolag för närvarande på 10,3 cent per kilometer i ren lastbilstrafik. Kostnaderna överstiger marknadspriserna.
Dessutom uppgav nästan en tredjedel av de tillfrågade speditörerna att deras affärsförväntningar för de kommande veckorna har försämrats.