När mobilitetspaketet skapades i EU var det uppenbart att flera länder ogillade delar av detta. Exempelvis ledde återvändandekravet till registreringslandet var åttonde vecka till att de protesterande EU-länderna drog saken inför EU-domstolen.
Och EU-domstolen väljer att den 4 oktober i år, med omedelbar verkan, ogiltigförklara återvändandekravet. Detta föranledde Johan Danielsson (S) som är gruppledare för S&D i EU:s transportutskott att, tillsammans med gruppledaren i arbetsmarknadsutskottet, tillskriva EU-kommissionen med ett krav på att kommissionen agerar.
Den 4 november var det dags för Johan Danielsson att fråga ut EU-kommissionen och utkräva svar om att alla kommande lagstiftningar som på ett eller annat sätt påverkar anställda måste innehålla förbättringar av arbetsmiljön och arbetsvillkoren.
Transportbranschen är en av de branscher som drabbas hårdast av social dumpning, usla villkor och ökade problem med hot och våld. Det handlar om personal som anställs i ett låglöneland trots att deras arbetsuppgift nästan uteslutande innefattar att köra inrikestrafik i Sverige, om svenska åkerier som kör med svenska och bra villkor konkurreras ut eller om all den tågpersonal som upplever hot och våld på sitt arbete.
Efterlevnaden av mobilitetspaketet var en av frågorna Danielsson konkret lyfte vid utfrågningen. Utöver det vill Danielsson ha ett löfte om att all lagstiftning inom transportbranschen ska leda till bättre villkor för de anställda.
WEBB-TV
Innan EU-valet var Adina-Ioana Vălean från Rumänien EU-kommissionär för transportfrågor. Efter valet är nu grekiske Apostolos Tzitzikostas nominerad till posten. Efter en tuff utfrågning fick han grönt ljus från Europaparlamentets transportutskott. Något Johan Danielsson menar kan vara positivt.
Hur tycker du det gick i måndags, frågar vi Johan Danielsson?
– Både bra och dåligt. På plussidan hamnar att Tzitzikostas lovade att göra en genomlysning av alla transportslag och vid behov också komma med ytterligare förslag till lagstiftning. Det var ett konkret krav från mig och vår grupp, säger Danielsson.
Förutom det lovade Tzitzikostas att öppna upp flygförordningen för att se på den osunda konkurrensen som växer inom flygsektorn.
När det gäller vägtransporter tycker Danielsson det var positivt att Tzitzikostas var mycket tydlig med att mobilitetspaketet måste efterlevas och att medlemsstaterna ska granskas så att dessa gör det som krävs för att bygga upp den kontrollapparat som behövs för det, inklusive säkra rastplatser.
På minussidan under utfrågningen hamnar den ”heta potatisen” – återvändandekravet för fordon. Danielsson upplevde att Tzitzikostass var som på gränsen till provocerande.
– Han var tydlig med att han just nu inte såg något behov av att återinföra återvändandekravet även om de ska titta på saken. Det som känns provocerande är att Tzitzikostas påminde oss om att kommissionen aldrig varit för detta krav, säger Danielsson.
EU-domstolen angav som anledning att ogiltigförklara återvändandekravet att: ”Parlamentet och rådet inte hade tillräcklig information till sitt förfogande när denna åtgärd antogs för att möjliggöra för dem att bedöma dess proportionalitet.”
Betyder detta sammantaget att återvändandekravet är borta för alltid? Nej, säger Johan Danielsson och pekar på att det har funnits nu i ett par år.
– Vi har påbörjat en dialog med Tzitzikostas stab om att det måste göras en översyn av vad återvändandekravet har inneburit. När det är gjort kan man fatta ett beslut utefter vad som kommer fram i översynen, säger Johan Danielsson.
Avslutningsvis summerar Danielsson sina tankar kring det fortsatta arbetet inom området.
– Generellt så känns det spontant som att vi kommer att ha bättre möjligheter att arbeta med Tzitzikostas än med hans föregångare Vălean, avslutar Johan Danielsson.