Initialt fokuserar de utförda testerna på två områden:
1) Säker körning
2) Krockundvikande.
För Säker körning utvärderas förarstödjande system såsom hastighetsassistans och bältespåminnare, men även sikten för föraren. För Krockundvikande testar man skyddssystem som kurshållning och test av autobroms både för oskyddade och personbilar.
I första testfasen som precis genomförts har tyngre lastbilar för längre transporter från sju olika tillverkare utvärderats. Volvo och Scania har dessutom valt att även testa ytterligare modeller med lägre hytter som visar bättre resultat.
Testerna har redan gjort skillnad och flera tillverkare av tunga lastbilar har utrustat sina lastbilar med nya säkerhetssystem utöver lagkravsstandard.
Om alla tunga lastbilar i Sverige hade dessa säkerhetssystem kan sju liv räddas årligen. Nu finns ett testunderlag som företag kan använda vid upphandling av säkrare lastbilstransporter.
– För företag som upphandlar lastbilar eller transporter så rekommenderar Trafikverket att ställa krav på en lägstanivå på 4 av 5 stjärnor och den ska kunna höjas successivt, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet på Trafikverket.
Euro NCAP strävar efter att uppnå högre säkerhetsstandarder genom frivilliga tester och alla tillverkare har redan överträffat lagkraven.
Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, är en europeisk konsumenttestorganisation som under 25 års tid framgångsrikt krocktestat och informerat om säkerhetsnivån i personbilar. Trafikverket är medlem och en av grundarna av Euro NCAP. Trafikverket har varit drivande inom Euro NCAP, för att börja säkerhetstesta lastbilar vilket kan bidra till att minska antalet omkomna på våra vägar.
Lastbilar står endast för sex procent av trafikvolymen, men är inblandade i en av fem dödsolyckor på vägarna. Trots att de oftast inte är orsaken till olyckan omkommer i genomsnitt 45 personer årligen i Sverige i olyckor som involverar tunga lastbilar. I över 90 procent av dessa fall är det motparten som omkommer.