Volvo Lastvagnar har ett omfattande utbud av batterilastbilar inom branschen med sex olika modeller i serietillverkning.
Den nya e-axeln, som presenterades på IAA-mässan i Hannover, Tyskland, tillåter ännu fler batterier på lastbilen genom att integrera elmotorerna och transmissionen i bakaxeln. Fler batterier innebär längre räckvidd vilket skapar möjligheter för att även långväga transporter elektrifieras.
På de elektriska bränslecellslastbilarna, som kommer att introduceras under andra halvan av detta decennium, kommer det extra utrymmet väl till pass för att installera andra komponenter.
Det här är ett genombrott för ellastbilar och en tydlig signal om att det kommer att finnas en enorm efterfrågan på offentliga snabbladdare för tunga lastbilar inom en snar framtid, inte minst längs motorvägarna, menar Jessica Sandström, SvP Global Product Management på Volvo Lastvagnar.
Volvo Lastvagnar kommer att starta serietillverkning av lastbilar med den nya e-axeln om några år och den kommer att komplettera det nuvarande sortimentet av batterielektriska lastbilar.
– Vi kommer att fortsätta med våra mångsidiga batterielektriska lastbilar som redan är i produktion. De kan för närvarande täcka ett brett utbud av transportuppdrag. Om några år kommer vi att lägga till denna nya bakre e-axel för kunder som täcker längre sträckor än idag, säger Jessica Sandström.
Volvo Lastvagnar har en trevägsstrategi för att nå nollutsläpp – batterielektriska, bränslecellselektriska och förbränningsmotorer som drivs på förnybara bränslen som biogas, HVO eller till och med grönt väte.
– Det behövs olika tekniska lösningar för att tackla klimatförändringarna eftersom tillgången på energi- och bränsleinfrastruktur skiljer sig mellan länder och regioner och även mellan olika transportuppdrag, avslutar Jessica Sandström.