Volvo Lastvagnar fortsätter att utveckla sina aktiva säkerhetssystem för att skydda oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare i syfte att ta steg mot företagets långsiktiga vision om nollolyckor med Volvos lastbilar. Det senaste är Volvos Active Side Collision Avoidance Support där nyckelordet är just aktivt.
Detta är en vidareutveckling av ett befintligt säkerhetssystem med den aktiva bromsfunktionen tillagd. Med hjälp av radarsensorer för att upptäcka närmande cyklister kan systemet varna föraren och vid behov kan det nu även aktivt bromsa lastbilen för att undvika en kollision med cyklister vid svängning av lastbilen mot passagerarsidan.
Lastbilar är inblandade i 15 procent av dödsolyckorna och stadstrafiken kan vara utmanande även för den mest erfarna lastbilschauffören. På Volvo Lastvagnar arbetar man ständigt med att förbättra deras lastbilars säkerhetsprestanda för att skydda både föraren och andra trafikanter i stadsmiljön.
– Detta säkerhetssystem, som syftar till att skydda cyklister i stadsmiljön är en av våra senaste innovationer som tar oss ett steg närmare vår långsiktiga vision om noll olyckor med Volvos lastbilar, säger Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetsdirektör på Volvo Lastvagnar.
Active Side Collision Avoidance Support-systemet kommer att vara tillgängligt för kunder att beställa från november 2024 i Volvo FH-serien, FM- och FMX-modellerna på alla marknader globalt.
Med de senaste förbättringarna kan systemet upptäcka, varna och bromsa inte bara för andra fordon utan även för fotgängare och cyklister. Det har certifierats för att uppfylla den nya hårdare europeiska lagstiftningen för avancerade nödbromssystem som inte träder i kraft förrän 2028. Dessutom överträffar Volvo Lastvagnars system även den kommande förordningen när det gäller de trafiksituationer det är utformat för att täcka.
Autobromssystem är standardutrustning i Europa på alla FH-serier, FM- och FMX-lastbilar från 2025 och tillgängligt som tillval globalt.