Den eldrivna citylastbilen FUSO eCanter är än så länge ett ganska ovanligt inslag i svenska gatumiljöer, men fler och fler transportföretag har upptäckt modellen. Senast ut är Bring som med sina underleverantörer redan har fem exemplar i trafik.
– FUSO eCanter på 7,5–8,5 ton är intressant för oss, säger Catherine Löfqvist som är hållbarhetschef på Bring.
Fordonet fyller ett glapp mellan eldrivna B-kortsbilar och fullstora lastbilar i stadstrafik.
– Det gör att vi kan utöka vår eldrivna flotta för större gods i stadsmiljöer med en vettig nivå på investeringar, säger Löfqvist.
FUSO ingår i Daimler Trucks och är alltså koncernsyskon med Mercedes-Benz Lastbilar. eCanter tillverkas i Portugal och går att få med totalvikter på upp till 8,5 ton och sex olika axelavstånd. Brings lastbilar har 6,5 meter långt skåp (15 pallplatser), bakgavellift och en maxlast på ca 2,6 ton. Trots det stora skåpet är bilarna smidiga i stadstrafik tack vare lågt insteg och snäv vändradie.
Enligt Philip Flygare på FUSO Sverige är eCanter är den perfekta bilen för den som vill ”prova på” att ställa om till el.
– Allt du behöver är en 3-fashandske, säger han.
Efter aktuell klimatpremie kostar fordonet i runda tal 1,5 miljoner med skåp och lift beroende på utrustning och påbyggare. Skatten är under 1 000 kronor om året och service kostar mindre än hälften av vad det gör på en motsvarande dieselbil.
Batteriet på upp till 124 kWh kan laddas fullt i en vanlig laddbox (22 kW AC) på cirka 6 timmar. Med DC-laddning på 104 kW går det att ladda 10 – 80 procent på den lagstadgade 45 minuters rasten. Räckvidden är cirka 20 mil och det räcker bra för de körningar Bring använder dem för.
– Batteristorlek och räckvidd är alltid en fråga om kostnad och nytta, säger Catherine Löfqvist.
Det här är lastbilar för stadstrafik där de har planerade slingor varje dag, i synnerhet i de kommande miljözonerna. En lastbil i citytrafik spenderar mer tid med att lasta och lossa än att köra och då drar den ju ingen energi alls.
– De kommer alltid hem med gott om batteri kvar, säger Löfqvist.
FUSO eCanter finns även i utförande med 7,5 tons totalvikt. Det gör att den kan ges dispens från kraven på färdskrivare och kör- och vilotidsreglementet enligt det nya regelverk som infördes i somras, dock under förutsättning att lastbilen inte används längre bort än 10 mil från sin hemmabas.
– Det gör att man kan skicka ut en förare på korta snabba uppdrag utan att behöva ha minutkoll på exakt var man står med körtiderna, säger Pär Hildestrand hos generaldistributören för FUSO- och Mercedes-Benz lastbilar, Veho Import AB.