I och med överlämnandet av den första MAN eTruck till Duvenbeck Group blir det ännu en milstolpe för MAN Truck & Bus inom elektrifieringen av godstransporter.
Ultra Low Liner eTGX-dragbilen, speciellt utvecklad för lastvolymkraven inom billogistik, kommer att göra Volkswagens fabrikslogistik mer klimatvänlig för framtiden.
I enlighet med avsiktsförklaringen (LOI) som undertecknats av båda parter avser Duvenbeck att ta in upp till 120 MAN eTGX i drift senast 2026. Duvenbeck kommer att distribuera MAN eTruck i olika områden i Rhen-Ruhr och BeneLux speditörer region som en del av VW:s fabrikslogistik.
Med Ultra Low Liner eTruck säger MAN att man har utvecklat en lösning som är perfekt anpassad till fordonsindustrins krav och hävdar att ingen annan serietillverkad elektrisk dragbil kan dra släp med en innerhöjd på tre meter.
Därför menar MAN att deras dragbil är det perfekta valet för transporter med höga volymkrav.
Hållbarhet har varit en central del av Duvenbecks företagsstrategi i flera år. Med initiativet ”Green Logistics” fokuserar företaget på lågutsläpps- och resursbesparande transportlösningar.
Duvenbeck genomför kontinuerligt åtgärder för att optimera energieffektiviteten och spara resurser vilket inkluderar användning av alternativa drivsystem, minskning av tomkörningar och innovativa laddningskoncept. Användningen av MAN eTruck markerar ytterligare ett bidrag till att minimera CO₂-utsläppen i leveranskedjan.