IRU välkomnar Europakommissionens förslag att införa en två månaders uppskovsperiod för EU:s kommande deadline för lagstadgad uppgradering av färdskrivare. Initiativet, som godkänts av EU:s medlemsländer, innebär ett stöd till operatörer som de ”akut behöver”.
Efter IRU:s uppmaning har Europakommissionen föreslagit att EU:s medlemsländer tillämpar en två månaders uppskovsperiod. Detta skjuter upp verkställande och sanktioner för fordon som ännu inte har uppgraderats med Smart färdskrivare Version 2 (G2V2).
EU:s medlemsländer har godkänt förslaget, vilket kommer att hjälpa bland annat transportörerna att hantera den eftersläpning som finns i uppgraderingsarbetet och samtidigt minimera störningar i gränsöverskridande transporter och därmed EU:s försörjningskedjor.
Vad detta innebär för branschen?
- Operativ kontinuitet: Säkerställer att fordon kan fortsätta gränsöverskridande verksamhet under uppskovsperioden, vilket förhindrar störningar i EU:s försörjningskedjor.
- Stöd för efterlevnad: Ger transportoperatörer mer tid att uppgradera sina fordon samtidigt som de behåller tillgången till viktiga marknader.
- Branschsamverkan: Stärker samarbetet mellan operatörer, verkstäder och beslutsfattare för att på så sätt uppfylla lagkraven.
Allt enligt ett pressmeddelande från IRU.