Stationens läge i hamnen och det logistikflöde som det medför gör detta till en bra plats för supersnabbladdning för den tunga trafiken.
– Vi är övertygade om att ökade möjligheter till laddning av tunga transporter är en viktig nyckel för att kunna påskynda omställningen, säger Karin Eriksson, vd på OKQ8.
Volvo Lastvagnar är ledande på marknaden inom segmentet eldrivna lastbilar i Sverige och ser behovet av en bättre laddinfrastruktur. För att köra transporter hållbart på el behöver antalet laddstationer öka i Sverige och här vill Volvo Lastvagnar vara med och driva utvecklingen tillsammans med sina samarbetspartners.
– Vår laddtjänst, appen Truck Charging, är öppen för alla lastbilsmärken, gör det enkelt för åkerier att hitta och använda alla laddplatser i Sverige”, säger Ebba Bergbom Wallin, chef elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.
Transportsektorn och fordonstillverkare som Volvo Lastvagnar räknar med att 70 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar kommer att bestå av batterielektriska fordon år 2030. Ellastbilar som drivs av förnybar el kommer därför att utgöra en viktig pusselbit i omställningen av transportsektorn.
Laddstationen på IDS på Ljusterögatan 8 i Malmö är tillgänglig för alla tunga fordon oavsett tillverkare, men även för personbilar. På plats finns två laddare med en kontinuerlig effekt på 350kW och en betalningsterminal som möjliggör att fler lastbilar kan ladda samtidigt.
OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige har gemensamt sökt och fått medel från Energimyndigheten för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik och underlätta transporter inom och mellan regioner.
Stödet omfattar i dag totalt 41 platser, uppdelat mellan Volvo Lastvagnars återförsäljare och OKQ8:s anläggningar. Företagen har nyligen ansökt om nytt stöd om att få bygga ytterligare laddstationer tillsammans.