Det unika ekipaget används för korta transporter mellan Holmens järnvägsterminal utanför Norrköping och sågverket bara två kilometer bort. Eftersom lastbilen är så stor och tung får den inte köra på allmän väg, utan håller sig till en särskild industriväg som byggts för ändamålet.
Elin Jaldeland, logistikspecialist på Holmen Skog, berättar i ett nyhetsbrev från ”Mittia Skogstransport” att virkestransporter med tåg har ökat kraftigt de senaste åren, men att trängsel på spåren är en utmaning och att spårkapaciteten är ansträngd, särskilt i södra Sverige, säger hon.
Det bästa vore att tåget kunde köra hela vägen till sågverket, men det är i nuläget inte genomförbart. Tills vidare är den specialbyggda lastbilen en effektiv lösning som sparar både tid och resurser.
Idén kommer från Henrik Johansson, delägare i Julita Åkeri. För att hantera den stora lasten är fordonet bredare än en vanlig timmerbil, med extra kraftiga stöttor som liknar de som används på järnvägsvagnar. Säkerheten är prioriterad, med bromsade axlar och en maxhastighet på 25 kilometer i timmen. Trots sin vikt klarar lastbilen uppgiften bra, tack vare en 500 hästkrafters motor och manuell växellåda.
Den manuella lådan är perfekt när man ska få i gång ekipaget under tunga förhållanden, menar Henrik Johansson i nyhetsbrevet.
Med en lastbil som tar lika mycket som två vanliga sparas både bränsle och utsläpp, vilket gör det till en smart lösning för korta transporter, skriver Mittia i sitt nyhetsbrev. Men hur är det med backning?
Det går inte att backa med den här, konstaterar Henrik avslutningsvis.