M Sverige skriver i ett pressmeddelande att trots att den sittande regeringen kritiserat hur deras företrädares hantering av klimatfrågan innebar merkostnader för människor, och hur de frikostiga stöden för klimatinsatser gått till fel ändamål, lyckas klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari med konststycket att i stället införa en så illa utformad insats för klimatet att de flesta saknar möjlighet att ta del av pengarna.
Trots att 250 miljoner kronor avsatts för skrotning av 25 000 bilar 2024 har inte ens en procent av de tillgängliga medlen betalats ut. En halv miljard kronor riskerar brinna inne 2024–2025. Det ger inget för konsumenten och inget för miljön, menar M Sverige.
– Kombinationen av en skrotningspremie och en klimatbilsbonus finns bara i fantasin. I verkligheten är det två helt olika insatser. Det är illa att politiken låter personlig prestige gå före reell klimatfördel. Med en bättre utformad skrotningspremie hade man kunnat återvinna 25 000 bilar, i stället blir det nästan noll, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Antalet skrotade bilar har gått stadigt nedåt sedan den förra skrotningspremien avskaffades 2007. På senare tid har lägre försäljning av nya bilar och ökad export bidragit till att ännu färre bilar skrotats. De som är i trafik repareras i allt större utsträckning.
– Det finns både miljö- och trafiksäkerhetsskäl att skrota ut de äldsta bilarna, och ge människor en chans att köpa upp sig lite. Den aspekten har man helt missat och i stället fått för sig att människor direkt tar steget till en nästan ny elbil för ett par hundra tusen kronor. Men så ser verkligheten inte ut. Att så få kunnat nyttja stödet är ett så tydligt facit som går att få, säger Carl-Erik Stjernvall.
De senaste månadernas rapporter i media om hur få ansökningar och utbetalningar Boverket registrerat har inte passerat obemärkt förbi. Men i stället för att ta debatten och stå upp för sina satsningar har klimat- och miljöministern konsekvent valt att avböja möjligheten att kommentera frågan om varför så få använt stödet, förklarar M Sverige i sitt pressmeddelande.
– Det fanns en bred kritik redan i planeringsfasen, den borde man ha tagit till sig. Det finns en bra process i beslutsfattandet där M Sverige med flera remissinstanser hos de olika departementen sitter på den expertkunskap som politikerna efterfrågar. Nu blev det fel, då gäller det att göra om och göra rätt, vi för gärna en dialog om hur stöden för att skrota bilar och sälja elbilar borde se ut, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige kräver en skrotningspremie på 10 000 kronor utan villkor samt ett rejält stöd som gör det möjligt för privatpersoner att våga köpa elbil. Eftersom företag tillåts erbjuda elbilar till kraftigt rabatterade förmånsvärden till anställda, något som årligen resulterar i miljardbelopp i förlorade skatteintäkter för staten, finns uppenbart en vilja att med hjälp av subventioner öka på försäljningen av nya elbilar. Det måste även komma privatkonsumenter till del. M Sverige föreslår bland annat att elbilar som kan nyttjas som lastbalans för elnätet kan ta del av Skatteverkets avdrag för grön teknik, avslutar de sitt pressmeddelande.