Stockholms stad har beslutat att införa en ny miljözon klass 3 i en del av city. Syftet är att minska utsläppen från bensin- och dieselbilar.
– Avgaserna i Stockholm ökar risken för lungsjukdomar, hjärtproblem, cancer och demens. Det kan vi inte acceptera. Miljözon klass 3 är en nödvändig del i arbetet för renare luft i city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Stockholms nya miljözon har överklagats till Länsstyrelsen av fem företag. Myndigheten har meddelat inhibition i ärendet, vilket innebär att införandet av miljözonen behöver pausas tills den rättsliga prövningen är färdig. Stockholms stad har överklagat Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen. Nu har Transportstyrelsen beslutat att inte häva pausen.
Transportstyrelsens beslut att godkänna pausen av miljözonen påverkar inte Länsstyrelsens rättsliga prövning, som fortgår som planerat. Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden. Stockholms stad anser att miljözonen i city uppfyller kriterierna. Det skriver Miljöpartiet Stockholms stad i ett pressmeddelande.
– Det finns inga tvivel om att vi har lagen på vår sida. Vi har pekat ut ett område med dokumenterat hälsofarlig luft, där tiotusentals stockholmare rör sig varje dag. Så fort Länsstyrelsen ger grönt ljus kommer vi att meddela ett nytt startdatum. Ambitionen är att kunna öppna miljözonen under våren, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
En ny miljözon i Stockholms city aviserades av det rödgröna styret för över två år sedan. För att underlätta omställningen har staden fört en tät dialog med det lokala näringslivet. Stockholms trafikborgarråd menar att de flesta företag är positiva till miljözonen.
– Vi vet att trevligare stadsmiljöer leder till fler människor på gatorna och nya besökare för butiker, caféer och kulturscener. Det finns kritiska röster, men de allra flesta företag i city ser miljözonen som en möjlighet. Mindre buller och friskare luft är en investering i det lokala näringslivet, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Bland aktörer som välkomnar den nya miljözonen finns leveransföretag som Bring, Postnord, DHL, Inte bara post, Martin&Servera, Widriksson Logistik och Velove. Förändringen stöttas av miljö- och hälsoexperter som Naturskyddsföreningen, 2030-sekretariatet, forskare vid Karolinska Institutet samt Astma- och allergiförbundet. Majoriteten av Stockholms invånare svarar att de kommer att påverkas positivt av miljözonen i city, menar miljöpartiet avslutningsvis i sitt pressmeddelande.