Sedan fordonet, som vi tidigare berättat om, lämnade tillverkarens huvudkontor i Lyon i april förra året har Renault Trucks E-Tech Diamond Echo, en elektrisk och elektroluminiscerande lastbil, tillryggalagt 2 300 mil genom Europa.
Den kördes genom Frankrike, Nederländerna, Storbritannien, Spanien, Schweiz, Belgien och Tyskland och klarade dagliga etapper på upp till 70 mil tack vare optimerad hantering av mellanladdning. Den längsta enskilda sträcka som kördes på en laddning var 36 mil mellan Schweiz och Tyskland.
För den sista fasen av resan kördes ekipaget till Finland i december 2024 i syfte att demonstrera ellastbilars prestanda under svåra klimatförhållanden.
Vid ankomsten till Finland kördes ekipaget 160 mil mellan Helsingfors och Rovaniemi i Lappland, inklusive en 25 mil lång etapp på en laddning och en dag kulminerade med 70 mils körning med två mellanladdningar.
Denna expedition har bidragit till att skingra ett antal förutfattade meningar om hur elektriska lastbilar fungerar i extrem kyla. Régis Pierrelle, chef för elektromobilitetsverksamhet på Renault Trucks: ”Tvärtemot vad många tror stötte vi inte på några problem relaterade till räckvidd, laddningstillgänglighet eller laddningstider. Uppvärmningen av hytten hade ingen betydande inverkan på räckvidden, till stor del tack vare det programmerbara förvärmningssystemet som erbjuds av Renault Trucks, vilket optimerar energiförbrukningen.”
Under de tuffa klimatförhållanden med temperaturer som sjunker till -19°C som Finland bjöd på, upprätthöll fordonet prestandanivåer jämförbara med diesellastbilarnas. Kylan orsakade en liten ökning av förbrukningen på mellan 10 och 15 procent främst på grund av vanliga faktorer som påverkar alla typer av drivlinor såsom aerodynamik och vinterdäck.
Régis Pierrelle igen: ”En av våra kunder i Finland berättade att dag med -30° grader i vintras var den enda lastbilen i hans flotta som startade en Renault Trucks av elektrisk modell. Anledningen till att de andra fordonen inte startade var kristallisering av AdBluen”.
Med denna sista etapp avrundar Renault Trucks ett år av praktiska demonstrationer av ellastbilars elektriska lösningars funktion och tillförlitlighet.